23
[Pokračování ...].
Nač o tom mnoho slov? Přišli k strážné
bráně, kudy se chodí do Polska, a kníže svolal na místě,
zvaném Dobenina,1 lid i velmože
do shromáždění. Jeho bratři stáli vedle něho po pravici a po
levici, duchovní a kmeti seděli daleko dokola a za nimi
stáli všichni bojovníci. Kníže zavolal Lance,
aby se postavil doprostřed, chválil ho a doporoučel národu,
hlasitě k němu hovoře: „Výborná tvá věrnost, každého
dne mně osvědčovaná, vyžaduje toho a nutí mě, abych učinil,
co chci dnes učiniti, a aby se z toho poučili budoucí,
jak mají býti svým pánům věrni. Hle, vezmi prsten a berlu,
budiž ženichem církve pražské a pastýřem svatých oveček“.2
Nastalo reptání v lidu a neozval se hlas
blahopřání, jak vždy bývá u biskupské volby. Tu Kojata,
syn Všeborův, dvorský kmet, jenž to již dále nemohl snésti,
stoje po pravici Oty, bratra knížete,
silně ho udeřil do boku, a jak byl člověk upřímný a mluvil
od plic, řekl: „Co stojíš hloupě jak osel? Proč se neujmeš
svého bratra? Což nevidíš, že se tvůj bratr, syn knížecí,
odstrkuje a příchozí cizozemec, jenž do naší země přišel
bez kalhot, povyšuje na biskupský stolec? Ale ruší-li kníže přísahu
svého otce, budiž daleko od nás, aby duše našich otců u Boha
pro takovou přísahu vydávaly počet nebo trpěly trest. Víme —
a o to se zasazujeme, jak můžeme — že váš otec Břetislav
zavázal nás i naše otce pod přísahou víry k tomu,
aby po smrti biskupa Šebíře byl váš bratr Jaromír
biskupem“.3
„Anebo nelíbí-li se ti tvůj bratr, proč se ti
zdá sprostým duchovenstvo z našinců, nemálo četné a stejně
učené jako tenhle Němec? Kéž bys jen měl tolik biskupství,
kolik vidíš kaplanů, rodáků naší země, hodných biskupství!
Či myslíš, že by nás mohl cizozemec více milovat a lépe
této zemi přát nežli domorodec? Přece je v povaze lidské,
že každý, ať odkudkoli na světě, nejen miluje více národ svůj
nežli cizí, ale i cizí řeky kdyby mohl, obrátil by do své
vlasti. To chceme raději, věru raději, aby psí ocas neb oslí
hovno bylo posazeno na svatý stolec než Lanc. Tvůj bratr
blahoslavené paměti Spytihněv
měl dobrý rozum, že v jediném dni vypudil všechny Němce z naší
země. Ještě žije římský císař Jindřich
— a ať dlouho žije —; tím se činíš ty sám, když,
osobuje si jeho moc, dáváš berlu a biskupský prsten hladovému
psu. Jistě to neprojde tobě, ani tomu tvému biskupu bez trestu,
bude-li na živu Kojata, syn Všeborův“.4
Kosmas: Kronika
Čechů,
kn. II,
kap.
23.
[Pokračování ...].
Poznámky: |