24
[Pokračování ...].
Tu Smil, syn Boženův,
jenž byl správcem hradu žateckého,
vzal spolu s Kojatou Konráda,
Otu a Jaromíra za ruce a řekl: „Pojďme a uvidíme,
zda lstivost a líčená upřímnost jednoho muže více zmůže
či nabude vrchu spravedlnost a vzácná upřímnost tří bratří,
jež spojuje stejný věk, jedna vůle a táž moc a jež
podporuje větší množství bojovníků“.1 Nastane v táboře
nemalé pozdvižení lidu. „Do zbraně, do zbraně!“
volají někteří a všem je proti mysli ona nerozvážná
biskupská volba. A tak se většina vojska přidala k těm
třem pánům a položili se táborem u hradu Opočna
a pod ním. A protože jiná část bojovníků již předtím
odešla do hvozdu, kníže, cítě se jaksi opuštěn a nedosti
bezpečen před útokem bratří, dal se na útěk co nejrychlejší,
ze strachu, aby oni se nezmocnili dříve hradu pražského nebo Vyšehradu.2
Z cesty však pošle k bratřím posla se
vzkazem: „Ne pro velikomluvný jazyk Kojaty, syna Všeborova,
nebo pro Smila, syna Boženova, v jehož ústech jest med a v srdci
jed a na jejichž zlé a lstivé rady jsem učinil, co se
stalo — ty já, budu-li živ!... ale zkrotím se —, nýbrž jsa
pamětliv více odkazu otcova a přísah jemu daných, učiním,
čeho žádá spravedlnost, čeho bratrská láska. Pojďte jen za
mnou ku Praze“.3
Ti přišedše zarazili tábor na lukách u vsi
Hostivaře a poslali
doptati se knížete, zda chce svá slova dotvrditi skutky. On, mírumilovně
je přijav, zvolí svého bratra Jaromíra
biskupem a propustí Konráda a Otu po vzájemné
výměně přísah s pokojem na Moravu.4
Avšak Smila a Kojatu,
ač mezi knížaty jednali o věci pravé a spravedlivé,
byl by býval kníže beze všeho slyšení potrestal jako nepřátele
země, kdyby nebyli v noci tajně uprchli a zmizeli.5
Tato
volba se stala roku od narození Páně 1068, když slunce
vstupovalo do 25. části znamení Blíženců.6
Kosmas: Kronika
Čechů,
kn. II,
kap.
24.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Moravské
úděly“.
Rodokmeny: „Břetislav,
jeho synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“
na slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich
sázavský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník
vyšehradský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba
svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník
vyšehradský k roku 1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý
pokračovatel Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba
svatého Václava).
Historie: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
Historie: „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum.
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné a
obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Symbolika: „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Úvahy: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
103.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 34-35.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář
P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |