25
[Pokračování ...].
Kníže Vratislav poslal pak bez prodlení kmety Šebíře,
Alexí a Němce Markvarta se svým bratrem Jaromírem,1
již zvoleným, k císaři Jindřichovi III.2
Ti přišedše v den před svátkem svatého Jana Křtitele, předstoupili
v Mohuči před císaře,
jednajícího s biskupy a s knížaty o říšských
věcech. Představivše mu svého zvolence, jménem knížete i celého
národa žádali císaře, aby ze své moci ráčil jejich volbu
potvrditi. On svoliv k jejich žádosti, dne 30. června v pondělí
dal mu prsten a pastýřskou berlu a první neděli potom,
dne 6. července, byl Jaromír se změněným jménem Gebhart
vysvěcen od arcibiskupa mohučského na biskupa.3
Téhož dne se přeplavili přes Rýn, a když po
obědě Vilém, jeden z jeho bojovníků, seděl na břehu,
maje nohy spuštěny do řeky, přiblížil se k němu zezadu
nový biskup a nemaje tušení, jak je tam hluboko, sestrčil
ho do vln Rýna se slovy: „Po druhé tě křtím, Viléme“. Ten
zůstav dlouho ponořen pod vodou, konečně se vynořil a hlavou
kroutě a vodu polykaje řekl: „Tak-li křtíš, velmi blázníš,
biskupe!“ A kdyby nebyl uměl ten muž tak dobře plavati,
byl by býval jedním dnem biskupství nabyl i pozbyl biskup
Gebhart.4
Kosmas: Kronika Čechů, kn. II, kap. 25.
[Pokračování ...].
Poznámky: |
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Moravské
úděly“.
Rodokmeny: „Břetislav,
jeho synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“
na slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich
sázavský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník
vyšehradský k roku 1126“ o bitvě u Chlumce (přilba
svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník
vyšehradský k roku 1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý
pokračovatel Kosmův k roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba
svatého Václava).
Historie: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
Historie: „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové
falzum.
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 18: „Věk
a období vlády Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“
(do roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné a
obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Symbolika: „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Úvahy: „Vznik
a původ přemyslovské pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s. 103.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972, s. 34-35.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D. Třeštík, komentář
P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |