33
[Pokračování
...].
Proto přece však nechybělo lidí
nevěrných a rozsévačů nesvornosti, kteří mezi bratranci
jedné mysli, Vladislavem a Otou,
rozseli takové trní různic, že se jeden bál úkladů od druhého.1
Proto Ota, byv pozván od bratrance, bál se přijeti
na svátky velikonoční a přijel až po Velikonocích na třetí
vyzvání ke dni 1. května, chráněn jsa strážemi svých
bojovníků, k bratranci Vladislavovi do určené vsi, jež
slove Týnec nad chlumky.2
Tam celý den rokovali o rozličných
věcech, a davše i přijavše navzájem přísahy, na oko
se smířili.
Poněvadž však týž Ota nám odňal
tržní právo ve vsi Sekyři Kostele,3
jež nám, kteří sloužíme Bohu a svatému Václavu, dali k věčnému
držení jeho otec a matka pro spásu svých duší, já, poslán
byv jménem svých spolubratří, žaloval jsem před knížetem a jeho
kmety na Otu, že svíci svých rodičů, kterou by měl rozsvěcovati,
zhasíná. A on odpověděl: „Já svíci svého otce a matky
nezhasínám, ale nechci, aby bylo v moci biskupově, co bylo dáno,
jak vím, přímo vám. A nyní ne biskupovi ani žádné jiné
osobě, nýbrž vám, kteří sloužíte Bohu a svatému Václavu,
vracím řečené tržní právo“. A tak Ota, vrátiv
nám před knížetem a jeho kmety tržní
právo, druhého dne zase odjel na Moravu.
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. III., kap. 33.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Rodokmeny: „Břetislav, jeho synové a vnuci“ aneb
Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Moravské úděly“.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ o předání
korouhve Bořivojovi ( II.).
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ o předání
korouhve Oldřichovi Brněnskému.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 16. „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské historie
by nebyly ani české mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
•
Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949, s.
179-180.
•
Kosmova
kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová. Svoboda, Praha
1972.
•
Barbara Krzemieńska: Břetislav I. Čechy a střední Evropa v prvé
polovině XI. století. Garamond, Praha 1999.
•
Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |