[Pokračování
...].
(416) Skutečný
důvod, proč se moravský kníže obrátil do Byzance s žádostí
o misionáře, spočíval v oblasti církevně politické.
Rastislav, původně dosazený
na moravský knížecí stolec Ludvíkem Němcem, dokázal se během
krátké doby zbavit nadvlády východofranské říše, v několika
vojenských střetnutích porazil franská vojska a v mocenské
rovině prosadil svou faktickou
nezávislost. Církevně však jeho země byla i nadále
podřízena pasovskému biskupu. Aby nezávislost moravského knížete
byla úplná, aby se jeho země stala skutečně samostatnou i v této
oblasti, potřeboval, aby v ní byla zřízena vlastní církevní organizace,
aby na Moravě byla vytvořena diecéze s vlastním biskupem v čele,
nezávislým na bavorském episkopátu. To bylo nezbytným předpokladem
jeho mezinárodního uznání, jen tak mohl aspirovat na to, aby byl
uznán za rovnocenného člena „rodiny křesťanských panovníků“.1
Se svou žádostí se Rastislav obrátil nejprve do Říma
k Mikuláši I. a teprve když ten jej odmítl,
vyslal své posly do Konstantinopole. Že mu šlo skutečně o jmenování
biskupa pro Moravu, jasně dosvědčují závěrečná slova jeho
dopisu Michaelu III., jak je čteme v ŽK 14: „pošli
nám tedy, pane, takového biskupa a učitele...“.
V Byzanci muselo moravské poselstvo nepochybně
vzbudit velké překvapení. Morava byla pro ně do té doby neznámou
zemí. Dochované písemné prameny nijak nenaznačují, že by mezi
Byzancí a Moravou byly předtím jakékoli styky. Také ani
starší vrstva archeologických nálezů z doby Velké Moravy,
nazývaná podle hlavních nalezišť blatnicko-mikulčický
horizont, která je datována do první poloviny 9. století,
neukazuje na jakékoli ovlivnění byzantskou kulturou. Importy z Východu
jsou v ní jen ojedinělé a i u těch se většinou
zdá, že se dostaly na Moravu spíše nepřímo.
Žádost o vyslání misionářů tlumočenou moravskými
vyslanci nebylo ovšem možno odmítnout. Šíření křesťanské víry
bylo přímo povinností císaře; ovšem i nečekaná možnost
rozšířit byzantský vliv do nové země byla nepochybně velmi lákavá,
a to tím spíše, že odtud mohl být vykonáván další tlak
na Bulharsko, které leželo v popředí byzantských mocenských
zájmů (musíme mít na paměti, že moravské poselstvo přišlo
do Byzance před křtem chána Borise). Požadavek poslat do neznámé
země, o níž neměli bližší informace, hned biskupa, musel
však byzantským činitelům připadat absurdní. Poslali tam tedy,
jak bylo ostatně běžnou byzantskou misijní praxí, nejdříve
jen skupinu duchovních, mezi nimiž bylo jen několik kněží, ale
jejíž vedoucí představitelé – Konstantin Filosof a jeho
bratr Metoděj – už dříve prokázali vynikající diplomatické
schopnosti. Jejich úkolem zřejmě bylo zjistit situaci, vychovat
domácí žáky k přijetí svěcení a připravit podmínky
k pozdějšímu církevnímu uspořádání Moravy.
Není cílem a ani v mezích možností
této přednášky vylíčit dějiny cyrilometodějské misie,
ostatně dobře známé a mnohokrát už popsané. Chtěl bych
jen vyzdvihnout tu skutečnost, že se jí – anebo přesněji
Metodějovi, který v čele této misie stanul sám po Cyrilově
smrti na začátku roku 869 – přece jen podařilo posléze požadavek
moravského knížete uskutečnit: Morava se stala
samostatným arcibiskupstvím a jeho zřízení zároveň
přineslo i výslovné uznání Svatoplukovy suverenity jako
samostatného vládce nepodřízeného žádnému světskému panovníkovi.2
Bylo však jedním z paradoxů, pro dějiny cyrilometodějské
misie tak příznačných, že toho docílila za zcela jiných
okolností a ve zcela jiném politickém kontextu, než jak
bylo při jejím vyslání předvídáno. Moravský vládce dosáhl
uznání své svrchovanosti ne díky přispění byzantského císaře,
ale přijetím patronátu papežského stolce; Morava
nebyla vtažena do sféry byzantského politického a civilizačního
vlivu, naopak, moravská arcidiecéze, jejíž zřízení bylo hlavním
motivem Rastislavovy žádosti do Byzance, byla ustanovena nikoli
konstantinopolským patriarchou, ale římským papežem, který
jmenoval Metoděje – vůdčí osobnost byzantské misie – apoštolským
(tj. svým) legátem
pro slovanské země.3
(...)
(417) Ze staroslověnských
pramenů se dovídáme jen to, že oba bratři, po více než tříletém
působení na Moravě, začátkem roku 867 odešli z Moravy,
aby dali vysvětit své slovanské učedníky na kněze. Kde toho
chtěli dosáhnout, se z nich však už nedovídáme. Není třeba
pochybovat o tom, že po dovršení svého úkolu zamýšleli vrátit se do
Byzance a žít dále ve svém klášteře.
N e j a s n o u ovšem
zůstává otázka, zda také chtěli odvést do Konstantinopole své
učedníky, aby tam byli vysvěceni, a zda jim v uskutečnění
tohoto záměru zabránila jen zpráva o převratu na byzantském
císařském dvoře a následném sesazení patriarchy Fotia
23. a 24. 9. 867. Byla vyslovena hypotéza, že se
snad chtěli pokusit o dosažení svého cíle u akvilejského
patriarchy, jehož duchovenstvo mělo na christianizaci Moravy také
svůj podíl; tento výklad však zpochybňuje ta skutečnost, že
tito kněží projevovali k slovanské liturgii nemenší nepřátelství
než duchovenstvo bavorského původu.
Díky pracím Fr. Dvorníka
publikovaným již před více než půlstoletím víme, že v základech
konfliktu mezi papežským stolcem a Byzancí byl spor o jurisdikci
nad někdejším římským Illyrikem. V popředí zájmu a hlavním
předmětem sporu byla obedience Bulharska, staré římské
provincie Moesia; po příchodu byzantských misionářů na Moravu
a zejména poté, co rozšířili svou působnost na Kocelovo
knížectví, se však pro papežský stolec stala aktuální i otázka
Panonie, která bývala součástí zaniklé arcidiecéze sirmijské. Konstantin a Metoděj také během svého tříletého pobytu
na Moravě jistě pochopili, že se tato země nachází v zájmové sféře západního patriarchátu,
i když snad z hlediska kanonického práva by bylo možné
o nárocích na ni teoreticky diskutovat. Zejména jim však zřejmě
bylo jasné, že církevně politické záměry moravského knížete
mohou proti tvrdému odporu latinského duchovenstva a bavorského
episkopátu prosadit jen s pomocí papežského stolce. A to
byl zřejmě rozhodující důvod, proč se n a k o n e c
rozhodli k cestě do Říma.4
(...)
Uznání papežského primátu však
naprosto neznamenalo zaujetí protibyzantského postoje. Staroslověnské
Životy o tom opět poskytují jednoznačné důkazy. (...)
(418) Apologetická tendence Života
Metodějova, založená vedle jiného na tvrzení, že Metoděj
jednal vždy v zájmu domácích slovanských knížat a se
souhlasem nejvyšších panovníků světských, vrcholí pak v líčení
Metodějovy návštěvy v Byzanci, kde údajně císař i patriarcha
schválili jak jeho církevní praxi, tak i zavedení slovanské
liturgie.5
[Pokračování ...].
V. Vavřínek (2001).
Poznámky:
|
Petr Šimík (2005, 2007).
Srovnání:
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Rodokmeny: „Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
Dokumenty: „List moravského krále Rostislava byzantskému císaři
Michaelovi III.“.
Dokumenty: „List byzantského císaře Michaela III. moravskému králi
Rostislavovi“.
Kroniky: „Granum k roku 891“ (po přepočtu 868).
Jazyk: „Staroslověnština“.
Písmo: „Konstantinovi je zjevil Bůh“.
Písmo: Traktát mnicha Chrabra
„O písmenech“.
Písemnictví: „Velkomoravská škola literární“.
Písemnictví: „Staroslověnská literární tvorba v 9.-11. století“.
Osobnosti: „Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
K pravoslavné kanonizaci svatého Rostislava.
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Mysliti dějiny. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Vladimír Vavřínek: Velká Morava mezi Byzancí a latinským Západem. Velká Morava mezi Východem a Západem,
Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference, Uherské Hradiště, Staré Město 28.9.-1.10.1999, ed.
Luděk Galuška, Pavel Kouřil, Zdeněk Měřínský, AÚ AV ČR Brno, Brno 2001, s. 413-419.
• Vladimír Merta: Sirmium. In: Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 2002-2005.
MNK, Brno 2006, s. 8-89.
|