Staroslověnština je
nejstarší slovanský spisovný jazyk. Do písemnictví byla
uvedena jako nástroj misionářské, učitelské a církevně
organizátorské činnosti Konstantina Filosofa, jeho bratra Metoděje
a jejich literární družiny na Velké Moravě v druhé polovině
9. století.
První slovanský spisovný jazyk i literatura jím
psaná byly tedy vytvořeny pro potřeby křesťanského náboženství
a přímo se ve svých počátcích formovaly jako jazyk
a písemnictví církevní. Proto je důležité uvážit
úlohu, kterou křesťanství sehrálo ve velkém přerodu probíhajícím
tehdy uvnitř slovanské společnosti: Rozkládalo se staré
prvobytně pospolné zřízení, opírající se o společenské
jednotky rodové a kmenové, a to vedlo k vytváření kmenových
svazů a prvních státních organizací. V oblasti duchovní
kultury přinášelo křesťanství Slovanům i ostatním „barbarským“
etnikům, deroucím se v raném středověku na troskách antické
civilizace na evropskou kulturní scénu, s novým náboženstvím
radikálně nový názor na svět a na úděl člověka v něm, novou
desku hodnot i nový morální
kodex. To brzy pochopily vládnoucí složky mladých
slovanských států a samy usilovaly o přijetí křesťanství a o
jeho šíření ve svých zemích.
Tak tomu bylo i na Moravě v 9. století, kde proces
sjednocení starých kmenů v novém státně organizačním útvaru
byl v podstatě dovršen už na prahu historické doby (na rozdíl
např. od Čech, kde se staré kmenové rozdíly držely podstatně
déle). V třicátých letech 9. století narážíme ve
velkomoravských dějinách již na jeho poslední fázi, kterou představuje
vypuzení nitranského knížete Pribiny ze země a přivtělení
Nitranska k jádru moravského státu.
To byly vnitřní podmínky připravující přijetí křesťanství
domácím vývojem. Vnějšími předpoklady pro šíření křesťanství
na Moravě bylo rozdrcení avarské moci v Podunají roku 796 Karlem
Velikým, které otevřelo teritoriálně i politicky cestu
intenzivnímu misijnímu působení z Bavor směrem na východ, především
do tzv. Panonie (tj. v podstatě dnešního Maďarska a přilehlých
území jugoslávských), ale i na Velkou Moravu. Vedle tohoto
proudu od západu se však ve velkomoravských dějinách uplatnil i
christianizační a vůbec civilizační proud od jihu a jihovýchodu,
vycházející až z prostoru adriatického.
Při těsném sepjetí církevní správy s aparátem
státně administrativním byl však pro další vývoj křesťanství
na Moravě rozhodující stav velkomoravských vládnoucích vrstev
k sousední říši Franské (která ležela na území dnešního
Bavorska a západního Rakouska). Průběžné úsilí o politickou
emancipaci z vlivu mocného souseda, které bylo hlavní zahraničně
politickou hybnou silou moravských dějin 9. století, šlo ruku v
ruce s úsilím i o církevní osamostatnění
Moravy od misijního působení bavorsko-franského.1
Potřeba
zavést v zemi do církevních záležitostí řád a pořádek,
snaha, aby Morava nebyla spjata církevní organizací se sousedem,
od něhož hrozilo bezprostřední nebezpečí politické, a aby byl
podvázán vliv bavorského kléru, který tu působil jako
expozitura franských mocenských zájmů, přivedly velkomoravského
knížete Rostislava k tomu, že se roku 862 obrátil s prosbou o učitele
víry znalé slovanského jazyka
a organizátory církevních záležitostí na byzantského císaře
Michaela III.2
Při volbě Byzance jako cíle
Rostislavova poselství padl snad na váhu i další zahraničně
politický motiv. Franská říše získala v té době za spojence
říši Bulharskou, která s Velkou Moravou sousedila na jihovýchodě.
Velká Morava se tak dostala do nebezpečných kleští.
Rostislavovo poselství do Byzance mělo patrně i poslání získat
Byzanc za spojence proti Bulharům a zbavit tak Velkou Moravu nepřítele
v zádech.3
[Pokračování ...].
Radoslav Večerka
(2002).
Poznámky: |
Petr Šimík (2006).
Srovnání:
Josef Vašica: „Velkomoravská
škola literární“.
Radoslav Večerka: „Praslovanština“
(1, 2).
Radoslav Večerka: „Staroslověnská
literární tvorba v 9.-11. století“.
Vladimír Vavřínek: „Velká
Morava mezi Byzancí a latinským Západem“.
Josef Vašica: „Hlaholice a cyrilice“.
Mnich Chrabr: „O písmenech“.
Písmo: „Hlaholská a cyrilská abeceda“.
Ukázka písma: „hlaholice“.
Ukázka písma: „cyrilice“.
Mapka: „Územní vývoj Velké Moravy
za Rostislava a Svatopluka“.
„Rodokmen Mojmírovců“
dle
současného stavu poznání.
„Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci svatého
Rostislava pravoslavnou církví.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Tabulka 15: „Životní data krále-oráče
Rostislava“.
Dokumenty: „List moravského
krále Rostislavu byzantskému císaři Michaelu III.“
(862).
Dokumenty: „List byzantského
císaře Michaela III. králi Rostislavovi na Moravu“
(863).
Dokumenty: „Egregiae virtutis
viri“. Sv. Konstantin-Cyril a Metoděj prohlášeni
spolupatrony Evropy (1980).
Dokumenty: „Slavorum Apostoli“.
K 1100. výročí úmrtí arcibiskupa Metoděje, apoštola Moravanů
a Slovanů (1985).
Literatura:
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871). NLN, Praha 2001.
•
Radoslav Večerka: Základy
slovanské filologie a staroslověnštiny. Skriptum, 5. nezměněné
vydání, FF MU, Brno 2002, s. 31.
|