13
[Pokračování
...].
A když se již blížily Vánoce
a kníže dlel na lovech ve vsi Zbečně,1
jednoho dne prý při
obědě řekl k lovci, jenž seděl nedaleko od něho za čtvrtým
stolem: „Poslyš, Kukato, myslíš, že nevím, že je mezi vámi
někdo, který mne hledá zabíti?“ A on, jak byl člověk
vznětlivý v řeči, zvolal: „Bůh to daleko odvrať a oko
tvé ho nelituj, ať jen hodně brzy zahyne, kdo takové věci strojí“.
Na to kníže: „Ach, milý muži, nikomu není dopřáno, aby od
sebe odvrátil neodvratný osud“.
Nazítří pak — bylo to před svátkem svatého Tomáše
apoštola — ráno slyšel mši a šel pak na lov; a když
se v noci již vracel, vyšli mu naproti služebníci se svítilnami
a pochodněmi. A vtom Lork, bezbožný lotr, poslaný
od ďábla, vyskočil z úkrytu, maje meč po boku, a vší
silo bodl knížete loveckým tesákem přímo do útrob. A nejinak
padl kníže do bláta, než
jako by s
nebeských výšin se jasná jitřenka snesla:
Ihned družiny
jeho, pln zármutku, přiletí zástup;
vytáhli dýku a polomrtvého zvedli knížete. Onen však
sluha satanův, dav se rychle na útěk tmavou nocí, zřítil se s koněm
do jámy,
kterou
bystřiny spád tam vyhloubil, lijákem vzdutý.
Není zjištěno, zda meč vypadlý mu z pochvy či on sám si
vlastní rukou probodl naskrze břicho tak, že mu vyhřezly celé
vnitřnosti. Nastal poplach ve vsi, jedni vskočili na koně, jiní
ozbrojeni se rozběhli sem a tam stíhati pachatele tak hrozného
zločinu. Brzy ho jeden našel polomrtvého, a ač měl ránu
jistě smrtelnou, přece mu uťal mečem hlavu řka:
„Do černých
pekelných stínů teď odejdeš, bez viny nejsa,
čin můj ať
od tebe zví zeť Cereřin — pamatuj na to!“
Kníže, ač se octl v takové bolesti a žalosti, té
noci a příštího dne nepřestal duchem i ústy chváliti
Boha, tu se slzami pokání čině, tu se zpovídaje z hříchů
biskupu Heřmanovi i ostatním
kněžím Božím. Daň, kterou tehdy přinesli z Polska, a vše,
co našel v knížecí komoře, poručil rozdati rukama
biskupovýma klášterům. A když zařídil vše, co se mělo
zaříditi pro duši, pravil: „Mému synáčkovi dejte loveckou
trubku mou a kopí; ostatní, co Bůh v své moci uložil,
mně nepřísluší, abych mu dal“.2 A tak v noci potom
po kuropění uprostřed kněží, jako dobrý Boží bojovník,
rozdělil obojí podstatu lidskou v její prvky. A věříme
bez pochybnosti, že buď již došel nebo dojde nebeského družstva.
Za jeho marami jeden z kněží kráčeje až ke hrobu,
opakoval žalozpěv: „Duše Břetislavova, ó Sabaoth Adonai,
ať žije vysvobozena ze smrti, Břetislav Iskyros“. A ku
podivu, svým pláčem dojímal duchovenstvo i lid k pláči
tak, že tomu, kdo plakal, ještě více bylo do pláče. I byl
kníže pochován za velikého nářku svých na hřbitově kostela
svatého Václava v Praze venku přede dveřmi nalevo, jak si sám
určil. Tam jeho sestra Ludmila, služebnice Boží pobožná, dala
vystavěti kapli, klenutou na pilířích, ke cti svatého Tomáše
apoštola a ustanovila, aby se tam denně sloužila mše za zemřelé.
A poněvadž se ihned roznesla pověst v lidu, že
byl kníže zavražděn z podnětu Božeje a Mutiny, jež
předtím vyhnal ze své země, mívají někteří pochybnosti, zda
je více vinen ten, kdo dává podnět k činu, či ten, kdo k němu
svoluje. Ale vpravdě vinni jsou oba, více však ten, kdo k vraždě
dává podnět, protože sebe i druhého do viny přivádí.
Tedy vy jste zabili Břetislava, vy, kteří jste dali podnět, aby
byl zabit!
Ihned poslali biskup a kmeti spěšně posla na
Moravu k Bořivojovi, aby si pospíšil přijmouti knížectví
celých Čech, jež mu kdysi císař dal. Ten přispěchav na samý
Boží hod vánoční, se všeobecným souhlasem byl na trůn
nastolen. Tehdy Cillenia zničila nadobro své stopy, jež sotva
vtlačeny po ní zbyly v Čechách, když rozhněvavši se na
svět, odešla do sídla nebešťanů. Neboť bylo právem u Čechů,
aby vždy mezi knížaty rodem z nich nejstarší
dosáhl trůnu v knížectví.3
Kosmas:
Kronika Čechů
(kn. III., kap. 13.).
[Pokračování
...].
Poznámky:
|