33
[Pokračování ...].
A když se blížili dnové svrchu řečeného
knížete Boleslava, kdy už měl za smrt vyměniti život věčný,
povolal svého potomka stejného jména,1 na živu zůstalého, a v přítomnosti
své manželky Hemmy a velikého
zástupu velmožů, jak mohl –– neboť slova mu již přerývaly
vzdechy –– takto oslovil milého syna:
„Kdyby mohla matka dítěti svého lůna dáti
dary moudrosti tak, jako mu dává mléko prsou, nikoli příroda,
ale člověk stvořený by vládl v stvoření. Přece však udělil
Bůh některé dary své lidem, jako byli Noe, Izák, Tobiáš a Matyáš, alespoň tak, že kterým oni požehnali,
těm požehnal Bůh, a které oni zřídili k životu dobrého chování, těm popřál i Bůh
stálosti. Tak i dnes, milý synu, kdyby zde nebylo milosti Ducha
svatého, málo prospěje honosivost mých slov. Knížetem ––
praví Bůh –– jsem tě ustanovil, nevynášej se, nýbrž buď
jako jeden z nich, to jest: ač se cítíš vyšším nad jiné,
poznej přece, že jsi smrtelný, a nehleď na slávu důstojnosti,
jíž jsi vyvýšen na tomto světě, nýbrž usiluj o dílo,
které s sebou poneseš do hrobu. Tato přikázání Boží si
napiš do svého srdce a těchto napomenutí svého otce neopomíjej:
Kostelní prahy často navštěvuj, Bohu se klaněj, jeho kněží
cti, nebuď rozumný sám u sebe, nýbrž raď se s více
lidmi, zda rozumějí věci v stejném smyslu.2
Snaž se líbiti mnohým,
hleď však jakým. Všechno jednej s přáteli, ale dříve o nich.
Spravedlivě suď, ale ne bez milosrdenství. Vdovou a příchozím
nepohrdej, stojí-li u tvých dveří.
O minci
dbej, však střídmě,
a neměň podobu její.3
Neboť obec, byť mocně vzrostla lichou podobou mince, rychle
bude obrácena vniveč. Jest v tom cosi, milý synu, že Karel, král
nejmoudřejší a nejmocnější, s nímž se nemůžeme srovnávati
my, velmi nízcí, když se rozhodl svého syna Pipina po sobě povýšiti
na trůn, zavázal ho hroznou přísahou, že se nesmí v jeho království
lstivě a nešlechetně ceniti váha nebo mince. Zajisté žádná
pohroma, žádný mor a hromadné umírání, ani kdyby nepřátelé
celou zemi loupením a pálením pustošili, tolik by neuškodily
lidu Božímu jako časté měnění a podvodné horšení
mince.
Která zhouba nebo která pekelná litice nelítostněji olupuje,
hubí a ochuzuje ctitele Kristovy než panovnický podvod s penězi?
A přece povstanou po čase, až zestárne spravedlnost a zesílí
nepravost, ne knížata, ale zloději, ne správcové lidu Božího,
ale ničemní vyděrači, skrblí lakomci bez milosrdenství, nebojíce
se Boha vše vidoucího, kteří třikrát i čtyřikrát do
roka měníce minci, upadají v osidlo ďáblovo ke zkáze lidu Božího.
Neboť takovými ničemnými pletichami a vymýšlením zákonů
zúží hranice naší země, jež jsem já rozšířil až k horám
za Krakovem, jež slovou Tatry, milostí Boží a zámožností
lidu. Neboť
královou slávou i ctí
jest bohatství národa jeho;
pánovi, nikoli sobě,
jest otrocká chudoba tíží“.4
Chtěl mluviti dále, ale v poslední hodině ústa knížete
ztuhla, a než mohl vyřknouti slovo, usnul v Pánu a stal se
nad ním pláč veliký; dnem jeho smrti byl den 7. února roku od
narození Páně 999.5
Kosmas: Kronika Čechů, kn. I, kap. 33.
[Pokračování ...].
Poznámky: |