BISKUPSKÝ
PLÁŠŤ A KNĚŽSKÁ SUKNĚ
KOSMOVA KRONIKA ČECHŮ,
KN. II. |
16 / 2
[Pokračování ...].
Bylť kníže Spytihněv
mužem ve vážné chvíli prozíravým, který umí svůj luk napínati
i povolovati v pravý čas. Z jiných jeho ctností zde uvádím
zvláštní jeho snahu paměti hodnou, kteráž by měla býti
potomkům vzorem k napodobení. Mělť tento obyčej: Trávě
postní čas po každé v domě mnichů nebo kanovníků, rozdával
almužny, účastnil se pilně bohoslužeb, trval v bdění a na
modlitbách, a to tak, že před jitřním zpíváním přeříkal
celý žalm, rozpínaje přitom ruce nebo poklekávaje. Po nočních
hodinách kompletních zachovával po způsobu mnichů mlčení až
do času první mše. A pokud se nenajedl, vyřizoval věci církevní;
po obědě konal světské soudy. Biskupský
plášť s kožíškem a kněžskou sukni,
kterou obléknuv navrch na počátku postu, nosil po celých čtyřicet
dní,1 na Zelený čtvrtek dával svému kaplanu komorníku,
uvažuje
správně a zbožně, že ten, kdo byl v čas kající účasten práce,
nemá v den velikého svátku odejíti s prázdnou.2
Kosmas: Kronika Čechů
(kn. II., kap. 16.).
[Pokračování ...].
Poznámky:
|
1 –
|
Nejen Kosmas, ale ani další kronikáři o biskupských mitrách,
které Spytihněv II. a následně pak i Vratislav II.
získali od
papeže, prakticky nic neví. Svoji pozornost zaměřili pouze na
pozdější korunovaci Vratislava II. (1086)
na prvního českého
krále. Sotva si ale mohl Kosmas po šedesáti letech pamatovat, od
kterého roku přesně Spytihněv o velikonočním postu nosil výše
popsané oblečení. To mohl obléknout až poté, co od papeže získal
biskupskou mitru
(1059, nejpozději před 13. únorem 1060) (A. Friedl 1966, s. 58).
Mitru i kněžskou sukni pak shledáváme i na vyobrazení Spytihněva II. na malbě ve znojemské
rotundě, dokončené v letech
1131-1134. Více k biskupským mitrám Spytihněva II.
a Vratislava II. viz J. Žemlička (1997).
|
2 –
|
Kosmas
tu použil biblický citát: „Hoden jest dělník mzdy své“. |
|
Petr Šimík (2005).
Srovnání:
Mapky: „Moravské úděly“.
Rodokmeny: „Břetislav, jeho
synové a vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na
slavnou velkomoravskou tradici?
Kroniky: „Dětmar k roku 1002“ –
Vladivoj převzal Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1003“ –
polský Boleslav odmítl převzít od krále
Čechy v léno.
Kroniky: „Dětmar k roku 1004“ – král
Jindřich obdařil Jaromíra všemi poctami,
kterých se dostalo jeho otci.
Kroniky: „Dětmar k roku 1012“ –
Oldřich přijal vládu od krále
jako dar.
Kroniky: „Kosmas k roku 1099“ – Bořivoj
(II.) obdržel
korouhev z ruky císařovy.
Kroniky: „Kosmas k roku 1101“ – císař
dal Oldřichovi Brněnskému
odznaky knížectví a korouhev.
Kroniky: „Kosmas k
roku 1109“ – král Jindřich potvrdil
Otu za knížete.
Kroniky: „Kosmas k roku 1110“ – král
vrátil Vladislavovi I. vládu.
Kroniky: „Mnich sázavský k roku 1126“
o bitvě u Chlumce (převzetí praporce).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1126“ o bitvě u Chlumce (přilba
svatého Václava).
Kroniky: „Kanovník vyšehradský k roku
1138“ o sněmu v Bamberku (převzetí praporce).
Kroniky: „Druhý pokračovatel Kosmův k
roku 1260“ o bitvě u Kressenbrunnu (přilba
svatého Václava).
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie: „Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do
roku 1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Přilba
jako atribut svatého Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda,
Praha 1972.
• Josef Žemlička: Čechy v době knížecí. NLN, Praha 1997.
• Kosmova kronika česká. Překl. K. Hrdina a M. Bláhová, úvod D.
Třeštík, komentář P. Kopal, vysvětlivky a poznámky M. Bláhová, rejstříky J. Vilím.
Paseka, Praha a Litomyšl 2005. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|