KAPITOLA IV
O STAVBĚ PRAŽSKÉHO
HRADU
[Pokračování ...].
Potom jednoho dne Libuše, řečená sibyla, stojíc před
svým manželem [Přemyslem] s množstvím velmožů
na hradě vyšehradském,1
věštila těmito verši:
„Spatřuji hrad,
a ten svou pověstí nebes se dotkne,
ve hvozdě leží místo
– je vzdáleno ode vsi této
na třicet honů a mez mu
určují vltavské vlny.
Toto místo chrání na severní straně velmi hluboká
říčka jménem Bruska a na jižní straně nějaká vysoká a široká
hora, velmi skalnatá, podle skal [a petris] nazývaná Petřín.
Ten svou výškou tam vyčnívá nad okolí. Vrch toho místa se ohýbá
jako delfín, mořský vepř, a sahá až k řečené řece. Když přijdete
k onomu místu, promluvte k prvnímu člověku, kterého najdete,
a prvním slovem z jeho odpovědi pojmenujte to místo; tamtéž
vybudujte hrad téhož jména a postavte obytná stavení“.
Poslové plnící příkazy své paní přišli na řečené
místo, na němž nalezli muže, opracovávajícího dřevo. Toho se
začali vyptávat, co dělá. On odpovídaje pravil: „Limen“
[práh]. Poslaní poslové pak hned označili totéž místo a připravili
stavbu hradu, který nazvali Prah, to jest ve slovanské řeči
limen. A tak když se vrátili ke své paní Libuši, oznámili
jí, co se stalo. Ona pak pravila: „Dobře se stalo, neboť u nízkého
prahu se i velcí páni sklánějí“. A tak podle této příhody
byl postavený hrad pojmenován Praha. Libuše též věštila
o tomto hradu, pravíc: „Z tohoto hradu v budoucnu vzejdou dvě
zlaté olivy,2
jejichž vrcholky dosáhnou sedmého nebe, a po celém
světě se zaskvějí znameními i zázraky. Ty budou oběťmi
a dary uctívat všechny kmeny země české a ostatní národy. Jedna
z nich se bude nazývat Maior gloria [Větší sláva], druhá
Exercitus consolatio [Voje útěcha]. To se stalo
v budoucnosti po dlouhé době. Neboť slavný kníže Království českého,
proslulý mučedník Wenceslaus, což se ve slovanské řeči řekne
Václav a překládá Magna gloria [Velká sláva]
a blahoslavený Vojtěch mučedník, druhý pražský biskup, jehož
jméno se překládá Consolatio exercitus [Útěcha vojsk],
vykvetli v jmenovaném hradě. Jak biskup v působení duchovním,
tak kníže v působení světském, prošli pozemským životem
tak, že s palmou mučednictví dosáhli království nebeského. Ve
zmíněném hradě je také ukryto a zbožně uctíváno tolik těl
a ostatků svatých apoštolů, mučedníků, vyznavačů a panen,
i jiné relikvie utrpení Páně a slavné Panny matky Marie,
že se Kristovi věrní z království i mnoha jiných krajin z celého
světa sbíhají u prahů těchto svatých a u onoho prahu, kde vládnou
hodnosti biskupská i královská, právě tak v soudu duchovním,
jakož i světském. Proto byl hrad po zásluze jmenován limen,
což ve slovanském jazyce říká práh, a zkomoleným
slovem je cizinci nazýván Praha.3
KAPITOLA V
O ČESKÝCH ZÁKONECH A USTANOVENÍCH
Kníže Přemysl, velký věštec, poradil se s Libuší,
věštkyní sibylou, svou manželkou, a vydali zákony a ustanovení,
jimiž se Čechy spravují až do dnešního dne.
Přibík Pulkava z Radenína: Kronika česká (kap. IV a V).
[Pokračování ...].
Poznámka: |
Petr Šimík (2005).
Předchozí kap. III: O Přemyslovi. Srovnání:
Libušina věštba: Kristián, Kosmas, Dalimil,
Pulkava,
Marignola,
Palacký.
Založení Prahy: Kristián, Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola,
Palacký.
Vydání zákonů: Kristián, Kosmas,
Dalimil,
Pulkava, Marignola,
Palacký.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus?
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Komentáře: „Přemyslovský
cyklus ve znojemské rotundě“ aneb »Mýliti se« je přece
lidské...
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli.
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V. Karbusický
(1995), • D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Přibík Pulkava z Radenína: „Kronika česká“. Kroniky
doby Karla IV. Ed. Marie Bláhová-Jana Zachová, Svoboda, Praha 1987, s. 274-275. |