MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
ALOIS JIRÁSEK A JEHO
STARÉ POVĚSTI ČESKÉ (1894). |
A. Úvod k pověstem doby pohanské
Příchod předků do končin naší vlasti, bohaté flórou i faunou,
lid z končin slovanských zemi vzdělal a zvelebil
Pojďte a poslyšte pověsti dávných časů,
poslyšte o našem praotci, o předcích, jak přišli do končin naší vlasti a usadili
se po Labi i po Vltavě i po jiných řekách této země.
Slyšte i, co více dochovalo se z temnoty věků, co zůstalo z báječných vypravování
přešlých pokolení,1 jež klaněla se bohům v šeru starých hájů a jež
obětovala studánkám v tichých ouvalech, jezerům i řekám i svatému, živému ohni.
Pomněme na časy těch prvních let i na to, jaká byla tenkráte tvářnost naší vlasti, nežli sem
vkročilo naše plémě.
Měst nebylo, dědin jen málo a pořídku a ty jen v některých končinách, kdež se
dochoval chudý ostatek dřívějších obyvatelů cizího jazyka. Půda skoro všecka odpočívala
netknutá rádlem.2 Vše bylo pustější, divočejší, rovina, pláň
i údolí.
Ohromné pralesy se černaly po horách na pomezí a se svahů těch táhly se široširými pruhy na míle
hluboko do země. I tam, vnitř, rozkládaly se pouště starých, temných hvozdů, mezi nimiž svítily se jasnější
zelení bujné palouky s vlající, hustou, vysokou trávou. Dost bylo třasovisek houpavé půdy na šíru
i v lesích, dost ošidných bažin křikem vodního ptactva oživených, dost tichých, černých, jako zakletých
slatin, v nichž se shlížely staré stromy ohromných kmenů s vousinatým, sivým mechem.
|
Obr. 1. K
|
Lidská stopa tu byla vzácná. Zvěře však všude hojně. Nikým nehoněná, nehubená množila se, že
jí sotva postačovala půda. Po černých lesích bytoval medvěd, hledaje duté kmeny s medovými plásty včel,
od jejichž rojů zvučely stromy.
Divoký kanec rozrýval kyprou lesní půdu a hustým, spletitým podrostem draly se liška a divoká
kočka. S haluze číhal mrštný rys, pronikaje bystrým zrakem šero lesní, jímž se neslo z daleka řvaní
ohromného zubra, beroucího se k brodu nebo k prameni. Jelen volně přebíhal a s ním stádo
laní, na paloucích se páslo hojně srn, ale také množství vlků se toulalo a plížilo za kořistí lesem
i širou krajinou.
Vysoko v slunném povětří nad hřbety lesů plul král všeho ptactva, skalní orel a jemu příbuzní.
Po skalách, po lesích hnízdila hejna dravého ptactva, luňák i sokol, rarohů rod, jestřáb, krahujec
i odrůdy menších dravců a sov a výrů.
Potoky, řeky i jezera hemžily se rybami a vydra, bytující v šeru starých olší a vrb zarostlých
divokým chmelem, měla hojný lov, bobři pak nerušeně stavěli své umělé stavby.
V hlas větrů a šumění stromů hrčely potoky a hučely řeky a v jejich bílém písku svítila se na
slunci zrna ryzího zlata.
Hlubiny země byly ještě zamčeny a nikdo na ně neuhodil, aby vydaly poklady rud a vzácného
kovu.
Všude jará síla a bohatství. Země dobrá svou hojností a plodností, čekala jen
na dělný lid, jenž by užil hojných darů jejích.
I přišel a nevzdělanou vzdělal; zvelebil těžkou, lopotnou prací
a svatou ji učinil potem svým a krví svou, kterou
pak vylil v přemnohých bojích, háje prací svou dobyté země i svého jazyka.
Z mateřských končin slovanských přišel sem lid, naši předkové, se svým vůdcem
Čechem.3
Aj, počněme o nich tu pověst.
Alois Jirásek: Staré pověsti české (A-0).
Poznámky: |
|
Petr Šimík (2006). A.
Jiráskovy pověsti, „co dochovaly se z temnoty věků“:
Úvod k pověstem doby pohanské.
1. část: O praotci Čechovi.
2. část: O Krokovi a jeho dcerách.
3. část: O Bivojovi.
4. část: O Libuši.
5. část: O Přemyslovi.
6. část: Libušina proroctví.
B. Jiráskovy pověsti doby křesťanské:
Úvod k pověstem doby křesťanské.
1. část: O králi Svatoplukovi.
2. část: O králi Ječmínkovi.
3. část: Praporec sv. Václava.
C.
Doslov akademika Zdeňka Nejedlého k Jiráskovým „Pověstem“.
Srovnání:
Pověst „O Přemyslovi“: Kristián, Kosmas,
Diffundente sole, Dalimil, Pulkava,
Marignola, F. Palacký,
A. Jirásek.
Mapka: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský
mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů
prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v
Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský
komiks v moravské křesťanské
kapli.
Otázka: „Proč se založení hradu Praha
upírá Bořivojovi?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj synem
Rostislava?“
Otázka: „Mohl být Bořivoj,
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázka: „Není Bořivojův křest Metodějem
opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázka: „Co chtěl říci Kristián, když
Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se pánem
pánů svých!«?“
Otázka: „Proč bavorská recenze legendy Crescente
vynechala Bořivoje?“
Otázka: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázka: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázka: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvaha: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936, s. 70-71.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Alois Jirásek: Staré pověsti české. SPN, Praha 1955.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů
(antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy
a otroci ve střední Evropě v 10. století. In: Přemyslovský
stát kolem roku 1000. Na paměť knížete
Boleslava II. († 7. února 999). Edd. Luboš Polanský, Jiří Sláma,
Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 49-70.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři
studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha 2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|