MYTIČTÍ
PŘEMYSLOVCI –
LITERÁRNÍ FIKCE, NEBO HISTORICKÁ VĚDA?
ALOIS JIRÁSEK A JEHO
STARÉ POVĚSTI ČESKÉ (1894). |
A. Část 6.: Libušina
proroctví
Libušin poklad, ustanovení zákonů, Libušina věštba, založení
hradu Praha
Tak uvedla Libuše Přemysla na knížecí
stolec.1
A když bylo po svatbách, sestoupila s ním do
hluboké síně pod zemí, ve skále vylámané, zavřené těžkým
poklopem, hrubě okutým. V té kobce svítily se stěny i hrubé
stoly podél zdi leskem různého kovu: železa a bronzu, stříbra
i zlata, jak tam visely meče, bité pásy, šišaté přilby,
kroužkové brně, štíty krásně kované, jak tam ležely náramky,
spínadla, prsteny i čelenky ze stříbrného drátu i šňůry
korálů z jantaru, kamene, skla i kovu, kusy ryzího stříbra
vedle velkých okřínů plných rýžovaného zlata.
Všechen velký poklad mu ukázala, neb byl teď také
jeho.2 Také jej uvedla do své zahrady, na posvátné místo pod
starými stromy, kdež se leskla stříbrná hlava chmurného Peruna.
Tam na jaře, za léta sedali sami u vážných hovorech. I v šeru
posvátného háje nad Jezerkou často meškali, tam, kde Libuše za
svobodna se svými pannami pobývala, kdež se koupávala, kdež ji
její dívky krásné vlasy rozčesávaly a líbezné písně
ji zpívaly.
Teď tam s manželem zamýšlela řád a právo.
Tenkráte Přemysl ustanovil mnohé zákony,
jimiž bujný lid v kázeň uvedl a jimiž se pak
spravovali jeho potomci za mnohé věky.3
Tenkráte také Libuše
promluvila vnuknutím věštího ducha.
Kdys stanula s Přemyslem a s družinou
i staršími lidu na skalném srázu vysoko nad Vltavou. Dlouhé
stíny ležely na kvetoucích bujných lukách dole, kdež hrnul se
Botič potok pod olšemi, javory i klenbou vysokých vrb. Háj
na Vlčí Bráně byl zalit žlutým
už světlem; v něm zlatem zahořely obilné lány na dole pod
Vlčí Branou i nad dolem po širé výšině na pravém břehu.*)
Všichni hleděli na krásnou ourodu, na žloutnoucí lány
a všichni se divili hojnému požehnání. Vtom starý vladyka
v družině nahlas si připomněl, jak tu bývalo tenkráte před
lety, když tu stanul s posly, jak je vyslal nebožtík vojvoda
žehnané paměti, hledat místa k novému hradu.
|
Obr. 1. J
|
„Jaká tu byla
pustina. Les a les, jako tam!“ a mávl na západ, na
lesnaté vrchy za řekou, svítící se na slunci. Ze zářící
hladiny vystupovaly ostrovy divoce zarostlé, spousta jejich stromoví
a hustého podrostu. Ptáci kroužili hejnem nad nimi a z černých
stínů pod stromy u břehu, kde s kmenů a keřů se
houpal divoký chmel, hlučel rákosím zmatený křik vodního
ptactva.
Všichni na vyšehradské skále upřeli zraky tam, kam
starý vladyka ukázal: přes ostrovy, za řeku, na širé lesy, jež
se táhly od břehu vzhůru po stráních, Petřínem, Strahovem i po
všem podlouhlém vrchu při něm a všude v těch stranách.4 |
Obr. 2. O
|
Již v modravé šero se halily staré ty hvozdy.
Nad jejich hřbet vystupoval v dáli rovný sloup světlého dýmu,
prorážený sluncem; jistě nějaký lovec zažehl si oheň v těch
lesních hlubinách.
„Než padnou ty hvozdy tu!“ mínil stařec. „Odtud
nás ještě dlouho budou navštěvovati hladoví vlci. A což
lesy dále za Strahovem, Šlachov i Malejov a všecky tam
po širu daleku. Nežli se vypraží —“. Nedomluvil. Nikdo ho již
neposlouchal. Ale nikdo také ani nehlesl. Každý stál nehnutě,
boje se, aby ani šlápnutím nerušil, a hleděl na mladou kněžnu,
stojící v jejich čele. Líce se jí zjasnilo u svatém,
náhlém nadšení, kterým i zraky jí vzplály. Posvátný
strach zavanul družinou a dotkl se srdce všech.
Libuše u vytržení, jako by manžela, družiny
nebylo, vztáhla ruce k modravým stráním za řekou, a hledíc
na les táhlého vrchu, mluvila prorockým duchem:
„Město vidím veliké, jehož
sláva hvězd se bude dotýkat.
Tam v lese je místo, třicet honů odtud vzdálí,
Vltava řeka je obíhá.
To na půlnoc ohrazuje potok Brusnice hlubokým ouvalem,
na polední pak straně skalnatá hora vedle lesa Strahova.
Tam když přijdete, najdete člověka prostřed lesa,
an tesá práh domu.
I nazvete hrad, jejž
postavíte, Prahou. A jakož knížata, vojvodové
proti prahu klanějí hlavu, tak budou se klaněti i proti městu
mému.
Budeť mu čest a chvála a bude slovutno světu“.5
Umlkla. Byla by více mluvila; náhle však pohasl žár
nadšení, neb věští duch od ní odstoupil.
I hned šli za
řeku na vrch do starého lesa, a nalezše tam muže při díle,
jak Libuše viděla a řekla, jali se
na tom místě stavěti hrad. Stavěli, vystavěli, pevně
jej ohradili, nejvíce na západ k Strahovu lesu, neb tu byl
hrad nejpřístupnější. Příkop hluboký a val vysoký tam
zdělali, na vale hradbu roubenou, v ní i nad branou
vysoké sruby. Do jejich stěn natloukli dřevěných hřebů a pak
je hlínou promíšenou slámou ohodili. Tak sruby lepence udělali,
aby byly jistější proti ohni a proti zápalným střelám.
I byl hrad Praha
řečený velice pevný a panoval pak vedle Vyšehradu
celé české zemi.6
(...)
Alois Jirásek: Staré pověsti české (A-6).
Poznámky: |
1 –
|
Viz předchozí pověst „O Přemyslovi“. |
2 –
|
C |
3 –
|
L |
*) –
|
Pozn. AJ: Vlčí
Brána, návrší za sv. Apolinářem. »Širá výšina na
pravém břehu«, městiště nynějšího Nového Města. |
4 –
|
V Kosmově
verzi Libuše ještě věštila z Libušína. Záměna s Vyšehradem
je Jiráskova výpůjčka až z mnohem pozdější
kroniky Přibíka Pulkavy z Radenína. |
5 –
|
A. Jirásek si
Libušinu věštbu trochu zkrátil. Srovnej s původní
Kosmovou verzí věštby (Kosmas I, 9). |
6 –
|
Podle zjištění
archeologů je však Vyšehrad mladší než hrad Praha, který
založil první křesťanský kníže Čechů, Bořivoj.
Srovnej „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“ |
|
Petr Šimík (2006). A.
Jiráskovy pověsti, „co dochovaly se z temnoty věků“:
Úvod k pověstem doby pohanské.
1. část: O praotci Čechovi.
2. část: O Krokovi a jeho dcerách.
3. část: O Bivojovi.
4. část: O Libuši.
5. část: O Přemyslovi.
6. část: Libušina proroctví.
B. Jiráskovy pověsti doby křesťanské:
Úvod k pověstem doby křesťanské.
1. část: O králi Svatoplukovi.
2. část: O králi Ječmínkovi.
3. část: Praporec sv. Václava.
C. Doslov akademika Zdeňka Nejedlého
k Jiráskovým „Pověstem“.
Srovnání:
Pověst „O Přemyslovi“: Kristián, Kosmas,
Diffundente sole, Dalimil, Pulkava,
Marignola, F. Palacký,
A. Jirásek.
Mapky: „Dějiště Kosmových mytických příběhů a nejstarších českých legend“.
„Rodokmen mytických knížat“ aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický
pramen.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový
scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu dle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců«
v některých klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské
pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč a byzantská misie“ v pozdější písemné
a obrazové interpretaci.
Symbolika: „Mor – nákaza (epidemie), anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Oráčská scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb
Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb Český
pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se založení hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný,
nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze
legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi:
»Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala
Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako
pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie, 2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963), • A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006, 2009).
Literatura:
• Bertold Bretholz: Die Chronik der Böhmen des Cosmas von Prag.
Monumenta Germaniae Historica (MGH), nova series II, Berlin 1923.
• František Palacký: Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě.
Díl první: Od prvověkosti až do roku 1253. L. Mazáč, Praha 1936, s. 70-71.
• Karel Hrdina: Kosmova kronika česká. Melantrich, Praha 1949.
• Alois Jirásek: Staré pověsti české. SPN, Praha 1955.
• Kosmova kronika česká. Ed. Karel Hrdina-Marie Bláhová, Svoboda, Praha 1972.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha
1995.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha
1997.
• Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin (530-935). NLN, Praha 1997.
• Dušan Třeštík: „Veliké město Slovanů jménem Praha“. Státy a otroci ve střední Evropě v 10. století.
In: Přemyslovský stát kolem roku 1000. Na paměť knížete Boleslava II. († 7. února 999). Edd.
Luboš Polanský, Jiří Sláma, Dušan Třeštík. NLN, Praha 2000, s. 49-70.
• Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
• Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým pověstem českým“. NLN, Praha
2003. |
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|