


ZNOJEMSKÝ
HOSTAN SKONČIL
V pivovarech Heineken
Česká republika se nyní vaří pivo značek – Heineken,
Starobrno, Hostan, Red Drak a Zlatý Bažant, které jsou populární
na Moravě, zatímco Krušovice, Zlatopramen, Březňák, Louny a Dačický
mají výsadní postavení v Čechách. Pivo Krušovice, Březňák,
Starobrno, Louny a Zlatopramen se exportuje do více než 35
zemí světa. Firma je třetí nejsilnější na našem trhu, v žebříčku
pivovarnických společností je třetí největší na světě. |
Znojmo (jm). Za
doby panování Karla IV. existoval seznam měšťanů, kteří směli
ve městě vařit pivo. Dnes by byl prázdný, protože ve Znojmě 15. června
[2009] ukončil výrobu tohoto zlatavého moku jediný pivovar
Hostan. Jeho brány se zcela uzavřou v říjnu.1
„Analýza posuzovala veškerá hlediska týkající se pivovaru, včetně
možnosti jeho rozšíření, stávající kapacity a budoucích
investičních nároků. S ohledem na výsledek této studie a současné
problémy způsobené nedostatečnou dopravní dostupností, bezpečnostními
riziky a technickým stavem piv. Heineken Česká republika z důvodu
optimalizace efektivity výrobních procesů uzavře pivovary ve
Znojmě a v Kutné Hoře“, uvedla mluvčí společnosti
Heineken, Kateřina Eliášová. Firma výrobu z obou měst převede
do jiných českých a moravských pivovarů společnosti
Heineken.
Zhruba polovina z 35 lidí ve znojemském pivovaru
by neměla přijít o práci. „Uplatnění najde 17 pracovníků.
Čtyři místa pro ně máme v brněnském pivovaru Starobrno,
další čtyři v distribučním centru v Těšeticích a jedno
v Brně, čtyři pracovníci zůstanou v ostraze objektu,
dalším čtyřem zajišťujeme zaměstnání při výrobě limonády
Zulu v externí firmě“, vypočítala Eliášová. Generální
ředitel Heinekenu v České republice, Lieven van der Borght,
v této souvislosti uvedl, že šlo o velmi složité
rozhodování, firma se snažila udělat maximum pro to, aby našla
pro pracovníky z obou pivovarů nové zaměstnání. „Chci
zaměstnancům pivovarů Kutná Hora a Znojmo poděkovat za
jejich přínos v minulých letech a vyjádřit politování
nad dopadem dnešního rozhodnutí na ně samotné i jejich
rodiny. Všem propuštěným nabídneme profesní poradenství,
asistenci při hledání nového zaměstnání a další
podporu související s ukončením pracovního poměru. S odbory
jsme se současně dohodli na plném odstupném“, sdělil generální
ředitel. Společnost chce i nadále sponzorovat kulturní,
sportovní, společenské a další aktivity v obou
regionech.
Heineken, který ve Znojmě vloni
vyrobil 70 000 hektolitrů piva, bude ve výrobě značek Dačický
a Hostan pokračovat s použitím tradičních receptur a ingrediencí.
Tyto značky budou i nadále těžit z prodejní a distribuční
sítě a marketingové podpory Heinekenu Česká republika.2 |
Obr. 1. Pivovar Hostan na
znojemském předhradí v bezprostředním
sousedství rotundy Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny, národní
kulturní památky prvořadého významu (foto M. Škácha).
|
Zda společnost areál ve Znojmě prodá,
zatím neuvedla. „O využití areálu jednáme s městem
už delší dobu. V současné době se finančně podílíme
na studii, která zachytí současný stav a určí možnosti
pro využití“, potvrdila Eliášová. Také radnice má na studii
zájem, protože areál leží v Městské památkové
rezervaci, nedaleko hradu a rotundy.3
Zdroj: Znojemský týden,
Noviny pro Jihomoravský region,
ročník IX., 26/09,
pondělí 22. června 2009.
Poznámky:
|
1 –
|
Z rozhodnutí císaře Karla VI.
byl roku 1710 prodán celý hradní areál znojemské obci a koruně
zůstal vyhrazen hrad sám jako přestavba ze století osmnáctého.
Uvedené císařské rozhodnutí bylo pro hradní kapli osudné.
Obec vytvořila v 19. století právovárečné měšťanstvo,
které na rozsáhlém areálu vybudovalo pivovar. Všechny staré
budovy byly zbořeny kromě tzv. „Räuberthurmu“, věže středověkého
opevnění, a kromě rotundy, jíž lidová tradice přiřkla název
„Heidentempel“ (pohanská kaple), a přirozeně kromě paláce hradního,
pozdějšího zámku. Ten zůstal nadále výsadou korunního
majetku spravovaného purkrabím a dosazovaného sem císařskou
komorou. Rozsáhlá plocha hradu byla tímto zásahem do starobylé
struktury archeologicky zcela znehodnocena. Výkop nových základů
a vyrovnávání výškových rozdílů terénu pro zastavění
profánními budovami úplně zahladily všechny stopy po dislokaci
jednotlivých hradních částí. Daleko největší zásahy však
nastaly poté, kdy obec a právovárečné měšťanstvo
prodalo pivovar, podle katastru i s kaplí, do soukromých
rukou, sládku Mauralovi. Pivovar byl přestavěn a rozšířen
tak, že nové průmyslové budovy zcela obklíčily starobylý „Heidentempel“,
uchovávaný z jakési paradoxní piety jako památka na
minulost. Byl to právě tento soukromník, který rotundu proměnil
ve stáj pro vepře. Když se pak výčep piva zdál být výnosnějším
než chov vepřů, týž majitel zřídil v rotundě krčmu s tančírnou.
(...)
Taková profanace někdejší královské kaple neušla však
pozornosti tehdejší vzdělané a romanticky cítící společnosti.
Již na samém počátku 19. století se ozvaly hlasy veřejnosti
nejdříve laické, později odborné, které žádaly zachování a důstojné
opravení tak významné stavby, uváděné ve vztah s nejstarší
minulostí českou (A. Friedl 1966, s. 19-20; V. Houdek
1898, s. 1n.).
|
2 –
|
Pivovar ve Znojmě
končí, značka piva Hostan však nikoliv.
|
3 –
|
Město Znojmo jistě
najde takové využití celého hradního areálu, aby se
rotundě Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny konečně
dostalo takového prostředí, které významu této národní
kulturní památky bude odpovídat.
|
|
Petr Šimík (2009).
Komentář:
Můžeme jen doufat, že připravovaná
studie bude zahrnovat i vytvoření repliky
rotundy i s její jedinečnou výmalbou,
podobně jako např. ve Francii vytvořili věrnou repliku jeskyně
v Lascaux včetně její unikátní malířské výzdoby. Malby
v rotundě připomínají ve své nejstarší části (3. pás
maleb v lodi rotundy) příchod byzantských věrozvěstů
Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu, jejich zdejší
působení (vznik samostatné moravské zemské církve) a založení
moravského arcibiskupství. Jedná se tedy o náměty
ryze křesťanské, které nemají
s pohanem Přemyslem nic společného (přesto jsou tak
i dnes některými „odborníky“
interpretovány). Srovnej články: „Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen, „Rytý
nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb
Dobové falzum, „Přilba
jako atribut sv. Václava“, „Biskupské
mitry Spytihněva II. a Vratislava II.“, „Křesťanský
král-oráč a byzantská misie“ v pozdějších
písemných a obrazových pramenech a zejména „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec.
Na takový velkorysý projekt budou jistě třeba peníze i z Evropské
unie. Na ně ovšem město Znojmo stěží dosáhne, pokud i nadále
ve výmalbě této křesťanské
kaple bude propagovat pohanský námět, jak se to dosud děje
na internetových stránkách města Znojma (majitele rotundy),
Jihomoravského muzea ve Znojmě (odborného správce) i Znojemské
besedy. Srovnej www.znojmocity.cz
a www.znojmuz.cz.
O „odborném“ výkladu z magnetofonového pásku v několika
světových jazycích přímo v rotundě nemluvě.
Vybudování repliky rotundy umožní
celoroční provoz, odpadne tak dosavadní omezený návštěvnický
režim (1× za hodinu 10 lidí na 15 minut, a to
jen za příznivých klimatických podmínek od května do září)
a do Znojma budou zase moci směřovat autobusy plné školáků
a turistické zájezdy, jak tomu bylo dříve.
Zapsání rotundy Nanebevzetí P. Marie a sv. Kateřiny ve
Znojmě, původně křesťanské
kaple, na seznam památek světového
kulturního dědictví UNESCO pak přivede do Znojma v daleko
větší míře i turisty ze zahraničí. Vše tedy záleží
jen na „osvícenosti“ místních úředníků.
Petr Šimík (2009).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen mytických knížat“
aneb Kde Kosmas našel jejich jména?
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Břetislav, jeho synové a
vnuci“ aneb Navázal Břetislav „vědomě“ na slavnou
velkomoravskou tradici?
Ohlasy: „L. J. Konečný × P. Šimík“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Historie: „Historie psaná štětcem“
aneb Malby ve znojemské rotundě jako historický pramen.
Historie: „Biskupské mitry
Spytihněva II. a Vratislava II.“.
Historie:
„Rytý nápis na západní stěně
znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
Historie:
„Bořivoj – Svatoplukův místodržící
v Čechách“.
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní
ludmilská, Diffundente
sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas, Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“,
Palacký.
Hroby:
„Kníže Bořivoj v písemných pramenech
a problematika jeho hrobu“.
Hroby: Hrob K1-Bořivoje: „půdorys“, „příčný
řez“,
„podélný řez“.
Hroby: Hrob 12/59-Svatopluka: „axonometrie“,
„půdorys a řezy“.
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus.
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 4: „Životní
data knížat podle legend“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády
knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 12: „Dožitý věk knížat
podle výsledků antropologicko lékařského průzkumu“.
Tabulka 13: „Průběžný věk
členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých klíčových
letech“.
Tabulka 14: „Srovnání Kristiánovy
a Kosmovy verze přemyslovské pověsti“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy
a Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani české
mýty!
Tabulka 18: „Věk a období vlády
Břetislava a jeho potomků v grafickém znázornění“ (do roku
1140).
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové
interpretaci.
Artefakty: „Plaketa
velkomoravské kněžny ze Želének“.
Artefakty: „Stříbrný terčík
se sokolníkem ze Starého Města na Moravě“.
Artefakty: „Slonovinová
pyxida z Čiernych Kľačan“.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie), anebo symbolika pohanství?“
Symbolika: „Býk – dobytče,
nebo apoštol, kazatel evangelia?“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut sv. Václava“.
Aktuality: „Česká
televize mystifikuje diváky“ aneb Český pohanský komiks v
moravské křesťanské kapli
(2008).
Aktuality: „Ve Znojmě-Hradišti našli
velkomoravské pohřebiště“ (2007).
Aktuality: „Jádro katalogu (předních)
biskupů Moravy“ – nalezení zpřesněného klíče
(2007).
Aktuality: „Kostel sv. Markéty Antiochejské
v Kopčanech“ – jediná zachovaná velkomoravská stavba
(2005, 2006).
Otázky: „Proč se založení
hradu Praha upírá Bořivojovi?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj
synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest
Metodějem opravdu pouze legendou?“ 1. Bořivoj,
2. Ludmila, 3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián,
když Metodějovými ústy předpověděl Bořivojovi: »Staneš se
pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze
legendy Crescente vynechává Bořivoje?“
Otázky: „Mohl
Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali
staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1
ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo mladší než sama
rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky
malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: „Vznik a původ přemyslovské
pověsti“.
„Mytičtí Přemyslovci –
literární fikce, nebo historická věda?“ (1. moravská
historie, 2. Kristián, 3.
Kosmas).
• F.
Palacký (1848), • R.
Turek (1963), • A.
Friedl (1966), • V.
Karbusický (1995), • D. Třeštík
(2006).
Literatura:
• Mořic Trapp: Nástěnné malby kaple (pohanského chrámu) knížecího
hradu ve Znojmě. Z příkazu moravského zemského výboru sepsal a
popsal Moriz Trapp s 15 vyobrazeními. Brno 1862. Překl. A. Spilka,
ed. V. Sýkora, VÚZORT Praha (nedatováno).
• Václav Houdek: Hradní kaple znojemská. ČVSMO 57-58, s. 1-10,
ČVSMO 59-60, s. 77-94, Olomouc 1898.
• Otakar Votoček: Přemyslovská rotunda svaté Kateřiny ve
Znojmě. ZPP IX, Praha 1949, s. 101-127.
• Jiří Mašín: Románská nástěnná malba v Čechách a na
Moravě. ČSAV, Praha 1954.
• Antonín Friedl: Přemyslovci ve Znojmě. Ikonografie posvátného
oráče v českém mythu. Odeon, Praha 1966.
• Anežka Merhautová-Livorová: Ikonografie znojemského přemyslovského
cyklu. Umění XXXI-1, Praha 1983, s. 18-26.
• Zdeněk Měřínský: Znojemská odhalení? FHB-7, Praha 1984,
s. 369-377.
• Dušan Třeštík: Znojemská odhalení podruhé. FHB-7, Praha
1984, s. 379-386.
• Barbara Krzemieńska: Moravští Přemyslovci ve znojemské
rotundě. Příloha časopisu heraldiků. Ostrava 1985.
• Anežka Merhautová-Dušan Třeštík: Ideové proudy v českém
umění 12. století. Studie ČSAV 2, Praha 1985.
• Jaroslav Zástěra: Původ péřové koruny. Postavy panovníků
na českých a moravských denárech. Znojmo 1986.
• Josef Poulík: O románské rotundě ve Znojmě. AÚ ČSAV v Brně,
Brno 1987.
• Dušan Třeštík: Objevy ve Znojmě. ČsČH XXXV-4, Praha 1987,
s. 548-576.
• Anežka Merhautová-Alois Martan: Byly či nebyly malby znojemské
rotundy jednotným dílem? Umění XXXVI, Praha 1988, s. 297-307.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda a Velká Morava. Brno
1990.
• Jaroslav Kadlec: Přehled českých církevních dějin I. Zvon
(reprint Křesťanská akademie, Řím 1987), Praha 1991.
• Josef Žemlička: Mitra českých knížat. Sborník Společnosti
přátel starožitností (SSPS) 3, 1992, s. 17-21.
• M. Gregerová: O stavebním kameni znojemské rotundy.
Geologický průzkum 33, 1991, 23n.
• M. Gregerová-J. Locker: Petrographic characteristics of the
Znojmo chapel building stone. In: Scr. Masaryk. Univ. Geol., 22,
157-172. Brno 1992.
• Bohuslav Klíma: Znojemská rotunda ve světle archeologických
výzkumů. PdF MU v Brně, Brno 1995.
• Vladimír Karbusický: Báje, mýty, dějiny. Nejstarší české
pověsti v kontextu evropské kultury. MF, Praha 1995.
• Jan Šmerda: České a moravské denáry. Katalog mincí českého
státu od X. do počátku XIII. století. Datel, Brno 1996.
• Lubomír Konečný: Ikonografická problematika románské výmalby
znojemské rotundy. Sborník vědecké konference, Znojmo
23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s. 59-78.
• Jaroslav Dvořák: Horninový stavební materiál rotundy sv.
Kateřiny na znojemském hradě. Sborník vědecké konference,
Znojmo 23.-25.9.1996, ed. Pavel Ciprian. JMM, Znojmo 1997, s.
138-142.
• Josef Sadílek: Kosmovy staré pověsti ve světle dobových
pramenů (antické a biblické motivy). Petrklíč, Praha 1997.
• Václav Tatíček: Přemyslovské lustrování. Apropos, Praha
1998.
• Jakub de Voragine: Svatá Kateřina. Jakub de Voragine: Legenda
aurea. Vyšehrad, Praha 1998, s. 343-350.
• Marie Bláhová-Jan Frolík-Naďa Profantová: Velké dějiny
zemí Koruny české, I. sv. do roku 1197. Vědecká redakce Dušan
Třeštík. Paseka, Praha a Litomyšl 1999.
• Bohuslav Klíma: Levá ruka knížete patří vedlejší figuře.
In: Příloha deníku Rovnost, čtvrtek 11. března 1999 (strana pět).
• Barbara Krzemieńska-Anežka Merhautová-Dušan Třeštík:
Moravští Přemyslovci ve znojemské rotundě. Set Out, Praha 2000.
• Jan Bažant: Znojemská rotunda a raněkřesťanské malířství.
J. Bažant: Umění českého středověku a antika. KLP, Praha
2000, s. 59-72.
• Klára Benešovská: Rotunda P. Marie a sv. Kateřiny. In: Deset
století architektury, Sborník stejnojmenné výstavy, Praha 2001,
s. 41 a 98.
• Petr Šimík: Otočené štíty, šišák sv. Václava, knížecí
pláště. Příspěvek k ikonografii 4. pásu maleb ve znojemské
rotundě aneb Polemika s dr. Dušanem Třeštíkem. Moravský
historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu
1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 361-377.
• Jaroslav Zástěra: Znojemská rotunda vstoupila do třetího
tisíciletí. Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního
kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 379-383.
• Aleš Novotný: Metody moderní mytologie neboli boj o
„rukopis znojemský“. VVM LVI, 1, Brno 2004, s. 3-14.
• Jan M. Klobušický: Kult sv. Kateřiny Alexandrijské a jeho šíření.
Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo 25.-26.6.2003. Město
Znojmo 2004, s. 155-165.
•
Petr Šimík: Nový pohled na ikonografii 3. pásu maleb v rotundě
sv. Kateřiny ve Znojmě. Znojemská rotunda. Malby v národní kulturní památce Rotunda sv.
Kateřiny a výsledky současného výzkumu. Sborník z 2. mezinárodní
odborné konference o rotundě, Znojmo
25.-26.6.2003. Město Znojmo 2004, s. 78-123.
• Lubomír Jan Konečný: Románská rotunda ve Znojmě.
Ikonologie maleb a architektury. Host, Brno 2005.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|