KOSMOVY
ANAGRAMY
„P 1“
CO ZŮSTÁVALO
DOPOSUD SKRYTO ZA LATINSKÝM TEXTEM KOSMOVY KRONIKY ČECHŮ |
[Pokračování
...].
V latinském textu Kosmovy „Kroniky Čechů“ nalezl
P. František Borák skrytý obsah zaznamenaný v přesmyčkách (anagramech) ve
staroslověnštině nebo spíše již ve staročeštině.1
Tento „zašifrovaný“ text obsahuje i zprávy o Moravě, které
v Kronice Kosmas zamlčel.2
Jak F. Borák při svém hledání obsahu anagramu postupoval si ukážeme
na příkladu. Kroniku Kosmas začíná úvodem k proboštu Šebířovi.
První latinská věta úvodu zní: „Domino et
vero Melnicensis ecclesiae praepositi Severo, tam litterali scientia,
quam spirituali intelligentia praedito“.3
Ze všech latinských slov, bez ohledu na pořadí ve větě, se snažil
sestavit obrazec tak, aby nalezl střední díl tajenky, tzn. až
jeden z vnitřních sloupců písmen vytvořil souvislé slovo nebo
i více, dávající rozumný smysl ve staročeštině – viz
obrazec níže:
|
|
|
|
|
|
|
E |
C |
C |
L |
E |
S |
I |
A |
E |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
R |
A |
E |
D |
I |
T |
O |
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
P |
I |
R |
I |
T |
U |
A |
L |
I |
|
|
|
P |
R |
A |
E |
P |
O |
S |
I |
T |
I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
L |
I |
T |
T |
E |
R |
A |
L |
I |
|
|
|
|
I |
N |
T |
E |
L |
L |
I |
G |
E |
N |
T |
I |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
Q |
U |
A |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D |
O |
M |
I |
N |
O |
|
S |
E |
V |
E |
R |
O |
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
E |
R |
O |
|
|
|
|
|
M |
E |
L |
N |
I |
C |
E |
N |
S |
I |
S |
|
E |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T |
A |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
S |
C |
I |
E |
N |
T |
I |
A |
|
|
|
|
Z písmen sousedního sloupce vpravo
nebo vlevo, ze kterého to šlo, se snažil k již nalezeným slovům
tajenky sestavit přísudek, přívlastek či doplněk. Pak z písmen
vlevo od sestaveného středu složil další větu nebo slova, jež
objasňují obsah středu. Další větu či slova sestavil z písmen
vpravo od středního dílu. Všechny tři díly musí vyjít beze
zbytku, čili součet shodných písmen latinského
textu v kterémkoliv dílu se musí rovnat součtu shodných písmen
v rekonstruovaném textu slovanském.4
Správnost řešení hádanky záleží výlučně na správném a pravdivém „uhádnutí“ znění středu. Výsledek prvního
anagramu, rozšifrovaného F. Borákem, zní:
Tajenka: CRISTIANUS
TI, ze sousedního sloupce písmen vpravo
sestavil: LGA O MATERI ĚI, ze zbývajících písmen vlevo od
dvou prostředních sloupců: PISCOP ELLEN PIŠET CLERICOM: PAN
Q LUDMINĚ, vpravo od dvou sloupců ve středu: IE RATISLA LIUTIS DIETĚ
IĚIE NA STOTORE T[O] IE NA MORAVĚ.
Do
dnešní mluvy F. Borákem volně přeloženo první přesmyčka „P 1“ zní:
„Kristián ti lhal o oné matce, biskup Helena píše
kněžím:5 pánem
nad Ludminou je Ratislav Lutic její syn na Stobore, to je na Moravě“.6
„Tato překvapující Kosmova zpráva“,
píše F. Borák (2001, s. 11), „definitivně ukončuje vleklý
spor o věkovou prioritu Kristiána a Kosmy ve prospěch Kristiánův.
Dohad novověkých kritiků, že Kristiánova legenda je padělek,
je zprávou rovněž potvrzen, ovšem je to padělek napsaný ke
konci 10. století.7 Skrytými
slovy k Šebířovi – Kristiánus ti lga o materi ěi –
Kosmas zahajuje zdrcující kritiku Kristiánovy legendy a jeho
osobnosti vůbec. Jádro Kristiánova podvodu tvoří
ztotožnění Ratislava Lutice, syna krále Bořivoje, s pražským
Vratislavem, synem Spytihněva a vnukem Gorivoje sídlícího
v Mělníku. Touto úmyslnou identifikací moravského panovnického
rodu s rodem Přemyslovců Kristián vymazal historii Moravy z celého
10. století“.8
Na tom jistě něco je, ale asi ne
zcela tak, jak míní autor. Zatím ještě nevíme, kdo se mýlil,
zda Kosmas (ať už bezděčně, nebo účelově), nebo na základě Kosmových
skrytých informací F. Borák, ale třeba na to ještě přijdeme.9
[Pokračování ...].
František Borák: Neznámá
historie Moravy v IX. až XI. století (2001, s. 55).
Poznámky:
|
1 –
|
Takových hádanek nebo přesmyček
(anagramů) našel P. František Borák v textu Kosmovy kroniky
přes 260.
|
2 –
|
V kronice Čechů píše jen o křtu
Bořivoje od ctihodného Metoděje, biskupa moravského, za časů
krále moravského Svatopluka, a o Svatoplukově
zmizení (Kosmas I, 10
a 14).
|
3 –
|
V překladu K. Hrdiny úvodní věta
zní: „Panu Šebířovi, proboštu kostela mělnického, nadanému
jak vědeckým vzděláním, tak i duševní schopností“.
|
4 –
|
Připouští se jen vzájemná záměna
písmen „U“ a „V“, „C“ a „K“, „V“ a „F“, „B“
a „P“ nebo „E“ a „Ě“,
„S“ a „Š“ a nahrazení písmen, které staročeština nezná, v našem případě „K“ na místo latinského
„Q“ a „KS“ (případně „CH“) na místo latinského „X“. Prioritu měl
samozřejmě výsledný latinský text, tím bychom mohli vysvětlit
některé drobné nepřesnosti ve staročeském přepisu.
|
5 –
|
Mstiš a Helena byli zabiti
v Boleslavi bezprostředně po Václavově vraždě (935), jak
zaznamenala I. stsl. legenda (jméno „Helena“
se vyskytuje pouze v textu Minejním).
|
6 –
|
I když od F. Boráka máme návod
a známe jeho postup, jak došel ke svému výsledku, je rozluštění
anagramu tak náročné a komplikované, že můžeme
vyslovit domněnku, že Kosmas snad ani (úmyslně?) neměl zájem na
tom, aby někdo „zašifrovaný“ text
objevil, alespoň to nepředpokládal.
Lze vždy dojít jen k jednomu stejnému nebo hodně podobnému výsledku?
Nelze z uvedené latinské věty sestavit jiný staročeský
text se vztahem k oné době, ale s naprosto jiným významem?
Nabízí se i druhý typ otázek. Jak Kosmas postupoval při psaní latinského textu?
Musel by mít nejdříve nějaké sdělení ve staročeštině, ze kterého
latinská slova seskládal. Sestavoval tyto „stařecké hříčky“,
jak v úvodu říká, jen pro vlastní zábavu, aby
si ztížil práci, nebo snad pro klid svědomí? Musel by při tom
používat metodu „pokus – omyl“, neboť žádný klíč,
který by zaručoval jednoznačný, tzn. vždy stejný výsledek,
zcela jistě neexistuje.
|
7 –
|
Mějme na zřeteli, že před
rokem 1975, kdy F. Borák na anagramech pracoval, zdaleka nebyla „pravost“
a „datování“ Kristiánovy legendy uzavřenou záležitostí. Jeho nezvratné přesvědčení, že se
jedná o „dobový padělek“,
můžeme jen potvrdit. Viz tabulka 16: „Zdroj
Kristiánovy a Kosmovy inspirace“.
|
8 –
|
„Gorivoj, sídlící na Mělníku,“
o němž se zmiňují Fuldské anály k roku 872, byl v té době
podle Kristiána (kap. 2)
dospělý (měl již „lid sobě svěřený“)
a tehdy měl být údajně také pokřtěn. Kosmas (I, 10)
zase píše o Bořivoji, jehož zplodil mytický Hostivít, a ten měl
být pokřtěn teprve roku 894 (Kosmas
I, 14). Z toho zřejmě plyne Borákovo (mylné) přesvědčení
o existenci dvou Bořivojů, českého a moravského. Viz níže
pozn. 9. Co se týká Kristiánova domnělého ztotožnění Ratislava
s Vratislavem, měli bychom pomyslet na možnou záměnu: Rastislav – Ratislav –
Vratislav. Pražský Vratislav však rozhodně
nemohl být synem Spytihněva a vnukem „mělnického“ Goriweie, byl ale nepochybně
vnukem Rostislava (viz „Rodokmen
Mojmírovců“). Pokud se v anagramu mluví „o jejím (tj. Ludmilině) dítěti“, pak onen
RATISLA může být jen její syn Vratislav!
Proč se však o něm mluví? Byl na Moravě jako rukojmí?
Byla mu po pádu Velké Moravy svěřena do správy některá její
část? Stal se po odchodu Svatoplukových synů, Mojmíra II. a Svatopluka II.,
do Salcburku jejím dědicem? Proč je tunika knížete
Vratislava I. na malbě ve znojemské rotundě jako jediného
z vyobrazených 27 knížat č e r v e n á ?
Proč se právě jen nad jeho hlavou stýkají dva stejnobarevné oblouky?
Jádrem Kristiánova „padělku“ bude spíš nahrazení moravského krále-oráče
Rostislava bájným oráčem Přemyslem, jak to také vyplývá ze srovnání
1. a 2. kapitoly jeho legendy – viz článek „Mytičtí
Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda“ (2. část), a vložení
neurčitého počtu (neexistujících) pohanských knížat
mezi „nalezeného (křesťanského)
oráče“ a jeho potomka Bořivoje – viz tab. 5a „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“. Kosmas sám tomu pak nasadil
korunu tím, že působiště oráče přestěhoval z Moravy do Stadic v severozápadních Čechách
(viz mapka), což učinil v rozporu
s Kristiánem,
od něhož tento motiv převzal.
|
9 –
|
Nepochybné ale
je, že „mělnický“ Goriwei,
o němž se v marginálii zmiňují Fuldské anály
k roku 872 a jenž se měl účastnit boje pěti českých knížat s Franky u Vltavy, je
t o t o ž n ý
s „moravským“ Bořivojem,
synem krále Rostislava, o jehož údajném křtu až
v roce 894 píše Kosmas (I, 10
a 14). Ovšem píše o něm s odstupem
více než 240 let nejspíš na základě Kristiánovy legendy (kap. 2).
Oproti Kristiánovi křest posunul o dalších 20 let, kdy
oba hlavní protagonisté byli již několik let po smrti, ovlivněn
zřejmě také i svojí vlastní interpretací
maleb ve znojemské rotundě.
Přesto o „historičnosti“ této Kristiánem smyšlené
a od něj Kosmou převzaté „události“ jen málokdo z historiků či
badatelů pochyboval – viz tab. 3 „Bořivojův
křest“. Srovnej zprávu „Granum“ o Bořivojově křtu (?),
spíše však
sňatku (!), k roku 894, u níž přepočtem
podle opraveného Havlíkova klíče
bylo nalezeno správné datum 871.
|
|
Petr Šimík
(2003).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“ dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“ čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Legenda o životě Rostislava, krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením
stal se svým národem svatým“.
Mapky: „Územní vývoj Velké Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů a nejstarších českých legend“.
Kroniky: „Granum Catalogi praesulum Moraviae“ aneb
Neprávem přehlížený moravský pramen.
Kroniky: „Granum k roku 891“ (po přepočtu 868) aneb
Nalezení správného klíče.
Kroniky: „Granum k roku 894“ (po přepočtu 871)
o Bořivojově křtu (?), spíše však sňatku (!).
Bořivojův křest v legendách: Kristián,
Fuit, Proložní ludmilská,
Diffundente sole.
Bořivojův křest v kronikách: Kosmas,
Dalimil, Pulkava,
Marignola, Neplach,
„Granum“, Palacký.
Tabulka 2: „Kosmův obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas
námět pro svůj libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy historiků a badatelů o »správné« datování
Bořivojova křtu podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka 5a: „Věk a období vlády knížat v grafickém znázornění“
(do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské
pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a Kosmovy inspirace“ aneb Bez
moravské
historie by nebyly ani české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete velkomoravského Rostislava“.
Ke kanonizaci sv. Rostislava pravoslavnou církví.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo
mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006).
Anagramy:
Úvod – Komentář Jiřího Adámka k Borákově „Neznámé historii Moravy
v IX. až XI. století“.
P 1 – Kristiánova legenda jako dobový padělek.
Ludmilin syn Vratislav působil na Moravě?
P 11 – Biskup Gorazd je totožný s knězem Učenem, který na Budči vyučoval
kněžice Václava knihám latinským.
P 24 – Biskup Gorazd je synem (moravského) krále (Rostislava).
P 32 – Gorazd-Učen učí Rostislava a známé.
P 36 – Děd kníže Rostislav a jeho syn Bořivoj jsou z Moravy.
Další Kosmovy anagramy a článek o anagramech obecně najdete na webových
stránkách Vladimíra Merty: www.tisicileti.cz.
Literatura:
• František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století. Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno 2001, s. 9-121.
• Anagramy objevené v textu díla Cosmae Pragensis chronica Boemorum aneb Kosmova kronika česká.
Část I. – anagramy č. 1 až č. 131. Anagramy objevil a uspořádal František Borák, ze strojopisů
F. Boráka přepsal a do tisku připravil Vladimír Merta, zrevidoval a chybějících 44 převodů
ze staročeštiny zhotovil Jiří Kachlík. In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 184-228.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|