KOSMOVY
ANAGRAMY
„P 24“
CO ZŮSTÁVALO
DOPOSUD SKRYTO ZA LATINSKÝM TEXTEM KOSMOVY KRONIKY ČECHŮ |
[Pokračování
...].
V latinském textu Kosmovy „Kroniky Čechů“ nalezl
P. František Borák skrytý obsah zaznamenaný v přesmyčkách (anagramech) ve
staroslověnštině nebo spíše již ve staročeštině.1
Tento „zašifrovaný“
text obsahuje i zprávy o Moravě, které v Kronice Kosmas zamlčel.2
Jak F. Borák při svém hledání obsahu anagramu postupoval si ukážeme
na příkladu. Otevřeme první knihu Kroniky.
Druhá latinská věta 15. kapitoly zní:
„Quo feliciter universae carnis viam
ingresso, successit paternum in principatum Spitignev, post cuius
obitum obtinuit Wratislav ducatum“.3
Ze všech latinských slov, bez ohledu na pořadí ve větě, se snažil
sestavit obrazec tak, aby nalezl střední díl tajenky, tzn. až
jeden z vnitřních sloupců písmen vytvořil souvislé slovo nebo
i více, dávající rozumný smysl ve staročeštině – viz
obrazec níže:
|
|
|
|
|
|
|
I |
N |
G |
R |
E |
S |
S |
O |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
O |
S |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P |
A |
T |
E |
R |
N |
U |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
I |
A |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V |
V |
R |
A |
T |
I |
S |
L |
A |
U |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O |
B |
T |
I |
N |
U |
I |
T |
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
N |
I |
V |
E |
R |
S |
A |
E |
|
|
|
|
|
|
|
P |
R |
I |
N |
C |
I |
P |
A |
T |
U |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F |
E |
L |
I |
C |
I |
T |
E |
R |
|
|
|
|
|
|
S |
U |
C |
C |
E |
S |
S |
I |
T |
|
C |
A |
R |
N |
I |
S |
|
|
|
|
|
|
D |
U |
C |
A |
T |
U |
M |
|
|
|
|
|
|
|
|
I |
N |
|
Q |
U |
O |
|
C |
U |
I |
U |
S |
|
|
|
O |
B |
I |
T |
U |
M |
|
S |
P |
I |
T |
I |
G |
N |
E |
V |
|
|
|
Z písmen sousedního sloupce vpravo
nebo vlevo, ze kterého to šlo, se snažil k již nalezeným slovům
tajenky sestavit přísudek, přívlastek či doplněk. Pak z písmen
vlevo od sestaveného středu složil další větu nebo slova, jež
objasňují obsah středu. Další větu či slova sestavil z písmen
vpravo od středního dílu. Všechny tři díly musí vyjít beze
zbytku, čili součet shodných písmen latinského
textu v kterémkoliv dílu se musí rovnat součtu shodných písmen
v rekonstruovaném textu slovanském.4
Správnost řešení hádanky záleží výlučně na správném a pravdivém „uhádnutí“ znění středu.
Výsledek tohoto anagramu, rozšifrovaného F. Borákem, zní:
Tajenka: GORAST
EPISCOP, ze sousedního sloupce písmen vpravo
sestavil: SIN KRALA I RIM, ze zbývajících písmen vlevo od
dvou prostředních sloupců: KNEZ, PITAU LUDMINU VYKUPIT I PRINESI
IU F STOBOR BANOV, SVĚCU, vpravo od dvou sloupců ve středu: KNĚGI
JM(I)E ROV V MONASTIRU ZA T(L)USTU STENU V MISTĚ TATIKUM.
Do dnešní mluvy F. Borákem volně přeloženo přesmyčka „P 24“ zní
(revizi překladu provedl J. Kachlík 2006, s. 192):
„Biskup Gorazd, syn (moravského) krále
a římský kněz, žádal Ludminu vykoupit a nechal ji přenést
do Stoboru Bánova, světici. Kněžna (pak) měla hrob v klášteře
za tlustou stěnou, v místě (blízkém) otcům“.5
„Je nesporné, že Gorazd jako
syn slavného krále Rostislava a bratr vládnoucího krále moravského
Bořivoje měl u knížat v sousedství moravské říše
velkou autoritu a vliv“,
píše F. Borák (2001, s. 21).6 „Úlohu,
kterou měli Metodějovi žáci Kliment a Naum v Makedonii v Ochridě,
měl v Rusku Gorazd, jemuž nutno přičíst zásluhu, že staroslověnská
bohoslužba se v této zemi tak pevně zakořenila.
Zmínky o Gorazdově přítomnosti v Čechách
a jeho ztotožnění s knězem Učenem nalezl F. Borák (2001,
s. 22, 33) v několika Kosmových anagramech: „P 11“,
„P 32“, „P 47“, „P 49“,
„P 84“, „P 92“, „P 130“, „P 140“, „P 142“,
„P 154“, „P 160“, „P 170“ (2001, s. 40 pozn. 7; 41 pozn. 10
a 11; 44 pozn. 32; 46 pozn. 43, 47 pozn. 45; 48 pozn. 49).
Gorazda považoval F. Borák (2001, s. 21,
41 pozn. 13) na základě anagramů za Rostislavova syna:
„P 24“ a tedy bratra
Bořivoje: „P 127“ (s. 45 pozn. 36), kněze Slavomíra za Rostislavova
bratra: „P 103“ (s. 15, 42 pozn. 20).7
[Pokračování ...].
František Borák: Neznámá
historie Moravy v IX. až XI. století (2001, s. 86).
Poznámky:
|
1 –
|
Takových hádanek nebo přesmyček
(anagramů) našel P. František Borák v textu Kosmovy kroniky přes
260.
|
2 –
|
V kronice píše jen o moravském křtu
Bořivoje od ctihodného Metoděje, biskupa moravského, za časů
krále moravského Svatopluka (Kosmas I, 10),
a to bez udání data, a následně pak o Svatoplukově
zmizení (Kosmas I, 14) k roku
894, kdy měl být Bořivoj údajně
pokřtěn.
|
3 –
|
V překladu K. Hrdiny tato
druhá věta patnácté kapitoly první knihy zní: „Když odešel
po způsobu všeho těla smrtelného se světa,
nastoupil v otcovské panství Spytihněv; po jeho smrti dosáhl knížectví
Vratislav“.
|
4 –
|
Připouští se jen vzájemná záměna
písmen „U“ a „V“, „C“ a „K“, „V“ a „F“, „B“ a „P“ nebo „E“ a „Ě“,
„S“ a „Š“ a nahrazení písmen, které staročeština nezná, v našem případě „K“
na místo latinského „Q“ nebo „KS“ (případně „CH“) na místo latinského
„X“. Prioritu měl samozřejmě výsledný latinský text, tím bychom mohli vysvětlit
některé drobné nepřesnosti ve staročeském přepisu.
|
5 –
|
I když od F. Boráka máme návod
a známe jeho postup, jak došel ke svému výsledku, je rozluštění
anagramu tak náročné a komplikované, že můžeme
vyslovit domněnku, že Kosmas snad ani (úmyslně?) neměl zájem na
tom, aby někdo „zašifrovaný“ text objevil, alespoň to nepředpokládal.
Lze vždy dojít jen k jednomu stejnému nebo hodně podobnému výsledku?
Nelze z uvedené latinské věty sestavit jiný staročeský
text se vztahem k oné době, ale s naprosto jiným významem?
Nabízí se i druhý typ otázek. Jak
Kosmas postupoval při psaní latinského textu? Musel by mít nejdříve
nějaké sdělení ve staročeštině, ze kterého
latinská slova seskládal. Sestavoval tyto „stařecké hříčky“,
jak v úvodu říká, jen pro vlastní zábavu, aby
si ztížil práci, nebo snad pro klid svědomí? Musel by při tom
používat metodu „pokus – omyl“, neboť žádný klíč,
který by zaručoval jednoznačný, tzn. vždy stejný výsledek,
zcela jistě neexistuje.
|
6 –
|
F. Borák se patrně domníval,
že byl-li Bořivoj v legendě
„O pustynike Ivaně“ nazván
knížetem moravským, musel vládnout na Moravě. To
je ale omyl, plynoucí zřejmě z jeho přesvědčení o existenci
dvou Bořivojů: mělnického Goriweie a moravského
Bořivoje
(F. Borák 2001, s. 44, pozn. 31). Šlo však
o stejnou osobu. Srovnej tab. 5a: „Věk
a období vlády knížat v grafickém znázornění“ (do roku 960).
K onomu „rozdvojení Bořivoje“ vedly autora
nejspíš dvě zprávy: jednak
zpráva Fuldských análů k roku
872, v níž je zmínka o boji pěti
českých knížat s Franky kdesi u Vltavy, k nimž byl v marginálii
připsán Goriwei, jednak zpráva Kosmova (I, 14)
k roku 894, podle níž měl být Bořivoj v tomto roce Metodějem
teprve pokřtěn. Datum je však chybné, Bořivoj byl v té době
již šest let po smrti a Metoděj devět. K tomuto faktu je nutno přihlédnout i při
Borákově interpretaci dalších Kosmových anagramů,
v nichž se vyskytuje jméno Bořivoj (a nejen u nich).
Srovnej zprávu „Granum“ k roku 894 o Bořivojově křtu (?), spíše však
sňatku (!),
u níž přepočtem bylo nalezeno správné datum 871,
a zprávu Fuldských análů
k roku 871 o přepadení průvodu nevěsty, jíž
si Moravané přiváděli z Čech.
|
7 –
|
J. Vašica
(1966, s. 87): „Mezi žáky slovanských apoštolů
bylo jistě nemálo Moravanů, tj. pozdějších Čechů a Slováků.
Zmínka se však děje o jediném Gorazdovi,
kterého umírající Metoděj doporučí jako svého nástupce,
mimo jiné pro jeho znalost latiny. Zdá se, že zahynul nebo
byl ubit na útěku na jih. Patrně nechtěl opustit své přátele,
ale je s podivem, že se neuchýlil do Čech, kam odešla
část žáků Metodějových a kde již od
křtu Bořivojova působil kněz Kaich a snad i někteří
jiní. Není sice o tom přímých zpráv, ale podle
V. Chaloupeckého skutečnost je taková, že slovanští kněží,
kteří v Čechách sepsali Privilegium
moraviensis ecclesiae, měli po ruce text buly Jana VIII.
Industriae tuae
z roku 880. To nasvědčuje tomu, že se
tehdy do Čech dostaly důležité dokumenty, ne-li celý
archiv z doby Metodějovy a Svatoplukovy. Zdá
se nepochybným, že sem za pronásledování po smrti Metodějově
odešli i někteří příslušníci moravské literární školy
a přinesli s sebou i slovanské knihy a potřebné pomůcky.
Tolik je jisto, že se v Čechách v X. a XI. století
nacházel slovanský Život Konstantinův a Klimentova chvalořeč o něm,
neboť úryvky z nich jsou
citovány v hlaholském officiu západního obřadu o sv.
Cyrilu a Metoději, které tu bylo složeno někdy počátkem
X. věku. Ohlas těchto velkomoravských textů lze postřehnout
i v některých latinských legendách svatováclavských. Bez
této přímé spojitosti s velkomoravským střediskem literárním
byl by rozmach slovanského písemnictví
v přemyslovském panství za X. a XI. století nevysvětlitelný“.
Lze proto předpokládat, že do Čech moravský
církevní archiv (nebo jeho podstatnou část) přenesl
pravděpodobně představitel nejvyššího moravského kléru.
V tomto světle se pak Gorazdův
odchod do Čech po Metodějově smrti již jeví jako celkem přijatelná
možnost.
Popisované příbuzenské vztahy (Rostislav–Bořivoj–Gorazd) přibližuje
„Rodokmen Mojmírovců“.
Že Bořivoj pocházel z Moravy, to je již celkem zřejmé (legenda „O pustynnike Ivaně“, Vlčkův antropologicko lékařský průzkum,
Galuškova hypotéza, hroby velkomoravského
typu na Levém Hradci, na třech pohřebištích v severním předpolí pražského
hradu, také na Budči, kde snad žila vdova Ludmila před odchodem na Tetín). Že jeho otcem byl
Rostislav, to
se již také ukazuje jako celkem nesporné (mlčení analistů a latinských legend před Kristiánem,
Kosmův anagram „P 36“) i ze samotné přemyslovské pověsti,
sepsané nejprve učeným mnichem
a později přepracované neméně vzdělaným knězem,
v níž je Bořivoj potomkem oráče
(jistě křesťanského, neboť býčí souspřeží,
radlice, orba
křížem,
Boží pole, rozbrázdění
úhoru srdcí pohanských, duchovní
setba, sklizeň snopků úrody
víry do stodoly Kristovy – to tehdy byla a je i dnes zcela nepochybně
křesťanská
symbolika), tzn. potomkem krále-oráče Rostislava, jak ho známe
z maleb ve znojemské rotundě. Srovnej „Oráčská
scéna na malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův
konec. Hypoteticky bychom mohli Gorazda
považovat za Rostislavova mladšího syna, narozeného někdy
kolem roku 853. Kanonických let by tak dosáhl v roce
883 a nic by pak arcibiskupu Metodějovi nebránilo
jmenovat ho svým nástupcem. Srovnej Život
sv. Metoděje (XVII).
|
|
Petr Šimík (2007).
Srovnání:
„Rodokmen Mojmírovců“
dle současného stavu poznání.
„Rodokmen »Přemyslovců«“
čili pražské větve mojmírovského rodokmenu.
„Historie
psaná štětcem“ aneb Malby ve znojemské rotundě jako
historický pramen.
„Rytý nápis na západní
stěně znojemské rotundy“ aneb Dobové falzum.
„Komonitorium papeže Štěpána
V.“.
„Život sv. Metoděje“ (kap.
XVII).
„Život Naumův“ (starší).
„Život Klimenta, biskupa Bulharů“.
„Stížný list bavorských
biskupů“.
„List mohučského arcibiskupa
Hathona papeži“.
„Legenda o životě Rostislava,
krále Moravanů, který se svou vírou a utrpením stal se svým národem
svatým“.
Mapky: „Územní vývoj Velké
Moravy za Rostislava a Svatopluka“.
Mapky: „Rozmístění hradů ve středočeském
vévodství“.
Mapky: „Dějiště Kosmových mýtů
a nejstarších českých legend“.
Kroniky: „Granum cathalogi
praesulum Moraviae“ aneb Neprávem přehlížený moravský
pramen.
Kroniky: „Granum k roku
891“ (po přepočtu 868) aneb Nalezení správného klíče.
Kroniky: „Granum k roku
894“ (po přepočtu 871) o Bořivojově křtu (?), spíše
však sňatku (!).
Tabulka 2: „Kosmův
obrazový scénář“ aneb Odkud vzal Kosmas námět pro svůj
libušopřemyslovský mýtus?
Tabulka 3: „Pokusy
historiků a badatelů o »správné« datování Bořivojova křtu
podle Kristiánovy smyšlené historky“.
Tabulka
5a: „Věk a období vlády knížat v
grafickém znázornění“ (do roku 960).
Tabulka 13: „Průběžný
věk členů prvních tří generací »Přemyslovců« v některých
klíčových letech“.
Tabulka 14: „Pořadí událostí v
Kristiánově a Kosmově verzi přemyslovské pověsti“.
Tabulka 15: „Životní data
moravského krále Rostislava“.
Tabulka 16: „Zdroj Kristiánovy a
Kosmovy inspirace“ aneb Bez moravské historie by nebyly ani
české mýty!
Tabulka 17: „Arcibiskupové a
biskupové moravští“.
Tabulka 20: „Křesťanský král-oráč
a byzantská misie“ v pozdější písemné a obrazové interpretaci.
Osobnosti: „Život svatého knížete
velkomoravského Rostislava“. Ke kanonizaci sv.
Rostislava pravoslavnou církví.
Symbolika: „Mor – nákaza
(epidemie),
anebo symbol pohanství?“
Symbolika: „Býk –
dobytče, nebo apoštol, kazatel evangelia?“
Symbolika: „Asketa s jelenem,
hadem a ptákem“.
Symbolika: „Sokol přinášející
vládu-království“.
Symbolika: „Oráčská scéna na
malbě ve znojemské rotundě“ aneb Přemyslův konec.
Symbolika: „Tažné zvíře“.
Symbolika: „Přilba jako
atribut svatého Václava“.
Symbolika: „Stejná osoba
byla zobrazována ve stejném oděvu“.
Symbolika: „Zdvojení postav na jednom
obraze“.
Aktuality: „Česká televize mystifikuje diváky“ aneb
Český pohanský komiks v moravské křesťanské kapli.
Otázky: „Proč se Bořivojovi upírá založení hradu Praha?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj synem Rostislava?“
Otázky: „Mohl být Bořivoj, zřejmě
vysoce postavený Moravan a Svatoplukův příbuzný, nepokřtěný?“
Otázky: „Není Bořivojův křest Metodějem opravdu pouze legendou?“
1. Bořivoj, 2. Ludmila,
3. Strojmír.
Otázky: „Co chtěl říci Kristián, když Metodějovými ústy předpověděl
Bořivojovi: »Staneš se pánem pánů svých!«?“
Otázky: „Proč bavorská recenze legendy Crescente vynechala Bořivoje?“
Otázky: „Mohl Spytihněv usednout na stolec otcovský jako pohan?“
Otázky: „Jak staří umírali staří »Přemyslovci«?“
Otázky: „Jak starý je hrob K1 ve Svatovítské rotundě? Je starší, nebo
mladší než sama rotunda?“
Otázky: „O čem svědčí kousky malty nalezené v zásypu hrobu K1?“
Úvahy: Vznik a původ přemyslovské pověsti.
„Mytičtí Přemyslovci – literární fikce, nebo historická věda?“
(1. moravská historie,
2. Kristián,
3. Kosmas).
• F. Palacký (1848),
• R. Turek (1963),
• A. Friedl (1966),
• V. Karbusický (1995),
• D. Třeštík (2006).
Anagramy:
Úvod – Komentář Jiřího Adámka k
Borákově „Neznámé historii Moravy v IX. až XI. století“.
P 1 – Kristiánova legenda
jako dobové falzum. Ludmilin syn Vratislav působil na Moravě?
P 11 – Biskup Gorazd je totožný s knězem
Učenem, který na Budči vyučoval kněžice Václava knihám
latinským.
P 24 – Biskup Gorazd je synem (moravského)
krále (Rostislava).
P 32 – Gorazd-Učen učí Rostislava a
známé.
P 36 – Děd kníže Rostislav a jeho
syn Bořivoj jsou z Moravy.
Další Kosmovy anagramy a článek o
anagramech obecně najdete na webových
stránkách Vladimíra Merty: www.tisicileti.cz.
Literatura:
• Lubomír E. Havlík: Kronika o Velké Moravě. Jota, Brno 1992.
•
Dušan Třeštík: Počátky Přemyslovců. Vstup Čechů do dějin
(530-935). NLN, Praha 1997.
•
Dušan Třeštík: Bratrovrahův syn, mnich Kristián. Jiřímu Slámovi
k sedmdesátinám. Dějiny a současnost XXI-6, 1999, s. 6-10.
•
František Borák: Neznámá historie Moravy v IX. až XI. století.
Moravský historický sborník, Ročenka Moravského národního kongresu 1999-2001. MNK, Brno
2001, s. 9-121.
•
Dušan Třeštík: Vznik Velké Moravy. Moravané, Čechové a střední
Evropa v letech 791-871. NLN, Praha 2001.
•
Dušan Třeštík: Mýty kmene Čechů (7.-10. století). Tři studie ke „starým
pověstem českým“. NLN, Praha 2003.
•
Anagramy objevené v textu díla Cosmae Pragensis chronica
Boemorum aneb Kosmova kronika česká. Část I. – anagramy č. 1 až č. 131. Anagramy
objevil a uspořádal František Borák, ze strojopisů F. Boráka přepsal
a do tisku připravil Vladimír Merta,
zrevidoval a chybějících 44 převodů ze staročeštiny zhotovil
Jiří Kachlík. In: Moravský historický sborník, Ročenka
Moravského národního kongresu 2002-2005. MNK, Brno 2006, s. 184-228.
|
aktuality
• zajímavosti
• kontakt
• naše cíle
• ohlasy
• sponzoři
• archiv
mýty a pověsti
• legendy
• kroniky
• dokumenty
• jiné texty
lokality
• archeologie
• hroby
• antropologie
• historie
• otázky
jazyk
• písmo
• písemnictví
• víra
• symbolika
• artefakty
• vlivy
mapky
• plánky
• tabulky
• rodokmeny
• osobnosti
úvahy
• komentáře
• odkazy
• časová osa
• rejstřík
• obsah
|